Frost forstyrrer letbanen: Flere afgange er aflyst
Aarhus Letbane er igen i dag, onsdag, blevet nødt til at indstille al kørsel på flere strækninger på grund af frost på køreledningerne.
For anden dag i streg er flere af letbanetogene gået kolde.
På grund af is på køreledningerne er Aarhus Letbane nemlig blevet nødt til at indstille kørsel på to strækninger, mens der er forsinkelser på andre.
- Flere tog holder stille på strækningerne og kan ikke køre videre, skriver Midttrafik på deres Facebookside.
Al kørsel på strækningerne Aarhus-Odder og Grenaa-Lystrup er indstillet, mens der er forsinkelser på strækningen Aarhus H-Lystrup og Aarhus H-Universitetshospitalet.
Aarhus Letbane havde også problemer tirsdag morgen. For at undgå forstyrrelser af driften igen i dag, onsdag, har Aarhus Letbane kørt såkaldt iskørsel mellem Aarhus og Grenaa i nat.
Iskørsel betyder, at letbanen lader en vogn køre uden passagerer i løbet af natten for at forhindre frost på køreledningerne, men det var altså ikke nok og kunne ikke forhindre aflysninger her til morgen.
- Vi holder et møde klokken 08:00, hvor vi forsøger at finde frem til, hvad vi kan gøre for at sikre, at det ikke sker igen de kommende dage, siger Michael Borre, der er direktør ved Aarhus Letbane, til TV2 ØSTJYLLAND.
Aarhus Letbane forventer, at de i løbet af de næste par timer, kan begynde at køre igen. Når solen kommer frem og smelter isen, er problemet nemlig løst.
Hjælpen kommer til januar
Det kan måske undre, at Aarhus Letbane ikke er klar til at håndtere is på køreledninger på denne tid af året. Det har selskabets direktør, Michael Borre, et svar på.
- Når det bliver koldt, kører vi nogle gange iskørsler om natten. Det betyder, at vi ligger og kører for at fjerne isen fra køreledningerne. Men selvom vi kører om natten, er vi ikke overbeviste om, at det hjælper på køreledningerne, siger han til TV2 ØSTJYLLAND og fortsætter:
- Vi har købt noget materiel, der skal fjerne isen, men det kommer først hjem til januar.
Aarhus Letbane vil køre iskørsel mellem Ryomgård og Grenaa natten til onsdag, oplyser Michael Borre.
Adspurgt om, hvorfor det vigtige materiel først kommer hjem til januar, hvor det må antages, at der ved flere lejligheder har været is på køreledningerne, lyder svaret:
- Der er lang leveringstid på den slags.
Aarhus Letbane valgte i sin tid løsningen med køreledninger fremfor en mulig løsning uden strømmaster- og ledninger, fordi ledelsen mente, at løsningen med køreledninger var den mest sikre løsning i forhold til frost og sne.
Frost drillede sidste vinter
Den 29. oktober 2018 fortalte Michael Borre til TV2 ØSTJYLLAND, at sne og frost ikke burde være et problem for letbanetogene.
- Med mindre der ligger tre meter sne, burde vi kunne køre fuldstændig uproblematisk, sagde direktøren for Aarhus Letbane dengang.
Der var dog også i vinteren 2018/2019 flere episoder, hvor frost drillede Aarhus Letbane - og ikke mindst selskabets passagerer.
Mange problemer
I en lang række af aflysninger og forsinkelser var en overrevet køreledning mellem Aarhus H og Dokk1 i starten af oktober senest skyld i store problemer for Letbanen i Aarhus.
I oktober har der desuden været problemer med bommene ved letbaneoverkørslen i Mørke. Her var bommene den 19. oktober nede i op mod en time på grund af driftsforstyrrelser.
Det fik utålmodige bilister til at krydse overskæringen, selvom bommene var nede.