Vi bliver overdænget: Minister vil bremse spilreklamer

Der skal gøres noget ved de mange reklamer for pengespil på tv, mener skatteministeren.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Det er i dag nærmest umuligt at se sport i fjernsynet uden at blive overdænget af spilreklamer – og det er et problem. Sådan lyder udmeldingen fra skatteminister Morten Bødskov.

Når du tænder for tv'et, bliver du til tider mødt af den ene reklame for pengespil efter den anden.

Antallet af reklamer for betting og spillemaskiner er løbet løbsk, mener skatteminister, Morten Bødskov (S) der nu melder sig åben for alle idéer, der kan vende udviklingen.

Udmeldingen kom i aftes via DR. TV2 ØSTJYLLAND har bedt om et interview med Morten Bødskov, men er gennem Skatteministeriets presseafdeling blevet oplyst, at ministeren ikke har mere at tilføje.

I stedet sender Skatteministeriet det samme skriftlige svar.

- Det er i dag nærmest umuligt at se sport i fjernsynet uden at blive overdænget af spilreklamer – og det er et problem. Når de tilmed ligger klos op af reklamer for kviklån, bliver problemet kun endnu større, lyder det i det skriftlige svar.

VIDEO: TV2 ØSTJYLLAND spurgte i dag 14-årige fodboldspillere, hvad de synes om de mange reklamer.

Stort problem for ludomaner

I september fortalte TV2 ØSTJYLLAND om det høje antal spilreklamer, der især gør livet svært for ludomaner.

TV2 ØSTJYLLAND kunne også afsløre, hvordan dele af en politisk aftale mellem Folketinget og spillebranchen, som ellers skulle nedbringe antallet af spilreklamer på tv, var kørt i hegnet af konkurrenceretlige årsager.

Ludomani var tæt på at ødelægge Marcus Mossalski Nielsens liv. Han kalder i dag spilreklamerne for 'giften i sit liv'.

Nu melder skatteministeren sig altså åben for at diskutere alternative løsninger.

- Spilbranchen har et stort ansvar. Et meget bredt flertal i Folketinget gav i juni 2018 branchen muligheden for selv at gøre noget ved problemet. Det er tydeligvis ikke lykkedes. Jeg er åben over for alle ideer, der kan vende udviklingen. Og som ny skatteminister har jeg desuden besluttet at indkalde branchen til møde lidt senere på året om de åbenlyse problemer, står der videre i det skriftlige svar.

Antallet af reklamer for spilvirksomheder er eksploderet. En ung mand fra Randers mistede 122.000 på online-spil, og han vil reklamerne til livs (indslag fra 11. september 2019). 

Branchen ser frem til møde

I sommeren 2018 blev spiludbyderne pålagt fra politisk side at lave et adfærdskodeks, der skal gøre, at færre bliver afhængig af spil. I kodekset fremgår det blandt andet, at branchen selv vil arbejde på at reducere antallet af reklamer. Siden har Konkurrence - og Forbrugerstyrelsen dog meddelt, at det vil være i strid med konkurrenceloven.

Onlinegamingudbydernes brancheorganisation, DOGA, ser derfor med positive øjne på, at skatteministeren har taget hul på sagen igen.

Det, reklamerne gør ved mig, er, at jeg hele tiden bliver mindet om det. Jeg bliver bedt om at forholde mig til spillet.
Marcus Mossalski Nielsen, tidligere ludoman

- Vi har ikke fået færre spilreklamer, og det er vi meget åbne omkring. Men vi har selv foreslået, at der skal være færre reklamer, så vi vil meget gerne mødes med ministeren og tale om, hvordan vi skal komme i mål med det, siger Morten Rønde, der er direktør hos DOGA, til TV2 ØSTJYLLAND.

Direktøren er også godt tilfreds med, at ministeren ikke har samme holdning som de politikere, der mener, at den rette løsning er at forbyde spilreklamer helt.

- Det synes jeg, er en fornuftig og afbalanceret holdning. Hvis man forbyder reklamer, forbyder man stort set også spil, og al erfaring viser, at det ikke giver færre ludomaner. Tværtimod gør det, at der er mindre opsyn og flere ulovlige spil, siger Morten Rønde til TV2 ØSTJYLLAND.

VIDEO: Morten Rønde, direktør i brancheorganisationen, DOGA, mener, at spiludbyderne strækker sig meget langt for at lave så etisk en markedsføring som muligt. 

'Giften i mit liv'

En af dem, der har det svært med de mange reklamer for spil, er den 19-årige handelsskoleelev Marcus Mossalski Nielsen fra Randers, der i september stod frem i en webdok på TV2 ØSTJYLLAND.

Allerede som 15-årig begyndte han at satse penge på tennis- og fodboldkampe via nettet. I dag betegner han reklamerne som 'giften i sit liv'.

- Det, reklamerne gør ved mig, er, at jeg hele tiden bliver mindet om det. Jeg bliver bedt om at forholde mig til spillet. De kører også gerne med en lille statistik, der underbygger det spil, de reklamerer for. Og det er så latterligt, sagde Marcus Mossalski Nielsen dengang til TV2 ØSTJYLLAND.

VIDEO: Marcus Mossalski mener, at reklamer for pengespil kan sammenlignes med reklamer for cigaretter. Derfor bør området reguleres hårdere, siger han.

Og han er ikke alene om at have det sådan, vurderer en ekspert.

- Det (reklamerne red.) fyrer op under en voldsom spilletrang. Og det kan komplicere behandlingen, for det er umuligt at undgå at blive konfronteret med reklamer, mens man går i behandling, sagde Thomas Marcussen, klinisk psykolog og klinikleder på Forskningsklinikken for Ludomani på Aarhus Universitetshospital den 11. september til TV2 ØSTJYLLAND.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her