Efter hård kritik: Kunder får billigere varmeregning
Energiselskabet Verdo vil give borgere i Randers rabat på varmeregningen. Nu er det op til Forsyningstilsynet at godkende indstillingen fra Verdo.
I december 2019 afgjorde Forsyningstilsynet, at Verdo skulle betale et beløb på 149 millioner kroner tilbage til varmekunderne, fordi Verdo Varme i perioden 2006 til 2017 havde opkrævet for meget i forrentning af indskudskapital.
Nu vil Verdo betale kunder tilbage med billigere varme.
- Kunderne skal have deres penge tilbage hurtigst muligt, når der er blevet opkrævet for meget. Derfor har vi behandlet afgørelsen om tilbagebetaling så hurtigt som muligt, så vi kan sætte tilbagebetalingen i gang, så snart myndighederne har godkendt metoden, skriver administrende direktør i Verdo Jakob Flyvbjerg Christensen i en pressemeddelse.
Reduktion på flere tusind kroner
For varmekunderne i Verdo betyder det, at de kan se frem til en reduktion på cirka 2.500 kroner om året for et standardhus på 130 kvadratmeter med et gennemsnitligt varmeforbrug, mens varmekunder i en lejlighed på 80 kvadratmeter med et gennemsnitligt varmeforbrug får en reduktion på ca. 2.100 kroner.
Med den metode lægger Verdo op til at følge samme metode, som man tidligere har anvendt til at tilbagebetale for højt opkrævet beløb.
- I en lignende sag fra sommeren 2019 sker tilbagebetalingen på samme måde, så varmekunderne får penge tilbage via reduktion i varmeprisen over tre år, og derfor foreslår vi at bruge samme måde denne gang, skriver Jakob Flyvbjerg Christensen.
'Ikke rimeligt'
Udmeldingen fra Verdo får langt fra ros med på vejen fra Asger Brorsen. Han er tilknyttet Det Konservative Folkeparti, har flere gange kritiseret selskabet for dets metoder, og har også indgivet politianmeldelse.
Asger Brodersen bryder sig ikke om måden, hvorpå Verdo vil betale penge tilbage til varmekunderne.
- Jeg synes, man burde have arbejdet på at finde ud af, hvem der reelt skal have penge tilbage. Lad os antage, at en borger har solgt sit hus efter at have boet i Randers i mange år. Så bliver vedkommende jo snydt. Det, synes jeg, ikke er rimeligt, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.
Kan komme nye kunder til gode
Problemet kan nemlig være, at man ved at tilbagebetale på den her måde risikerer, at dem, der i sin tid betale for meget, ikke får deres penge. Og det er der nok noget om erkender Jakob Flyvbjerg Christensen, men i følge ham er det fortsat den bedste løsning.
- Vi følger den gængse anbefalingen på området, og den som vi også har fået anbefalet af forsyningstilsynet. Vi har brugt den før, og vi ved, at myndighederne anerkender den, så derfor vælger vi at bruge den samme model fremadrettet, siger Jakob Flyvbjerg Christensen til TV2 ØSTJYLLAND og supplerer:
- Det vil desuden være så omkostningstungt at betale det tilbage til de tidligere kunder. Det vil underminere hele beløbet, og det giver ikke mening.
Håber forsyningstilsynet godkender hurtigt
Før tilbagebetalingen kan begynde, så skal forsyningstilsynet godkende indstillingen.
- For det ikke tager for lang tid, så har vi sendt et brev til forsyningstilsynet, om hvordan vi praktisk forslår, at vi gør det, siger Jakob Flyvbjerg Christensen.
Og så håber direktøren ellers bare på en godkendelse i en fart.
- Lige så snart vi har fået en godkendelse, så begynder vi tilbagebetalingen, siger han.
Verdo vil have sat regningen ned
Parallelt med at Verdo planlægger at begynde tilbagebetalingen, har selskabet også valgt at få prøvet Forsyningstilsynets afgørelse om størrelsen af tilbagebetaling.
Energiklagenævnet har derfor i dag modtaget en klage fra Verdo med flere klagepunkter, som omfatter lang sagsbehandlingstid, hjemmel samt beregningsgrundlag.
- Det er vigtigt for Verdo at afslutte nuværende sager på den mest rimelige måde, uden at det bliver til stor skade for Verdo Varme og dermed de nuværende og fremtidige varmekunder, skriver Jakob Flyvbjerg Christensen.