- Hvis ikke vi gør noget, lukker vi
Thomas Krogh Andersen fra Vorning er blandt de 100 vognmænd, som i dag demonstrerer foran Christiansborg. Han må lukke forretningen, hvis aftale træder i kraft.
- Hvis vi ikke gør noget, så slår det bunden ud af mange vognmandsforretninger.
Sådan siger vognmand Thomas Krogh Andersen fra Vorning. Han er blandt de 100 vognmænd, som i dag har taget turen til Christiansborg i København for at demonstrere mod en ny aftale, som vil indføre en kilometerbaseret afgift for lastbiler på de danske veje.
- Det er slet ikke gennemtænkt. Som jeg ser det, er det fuldstændigt ude af proportioner, siger han.
Demonstrationen foregår hele dagen, og de mange lastbiler - hvor Thomas Krogh Andersens altså er imellem - spærrer en hel gade i det indre København. Vognmændene har taget opstilling foran Christiansborg, hvor de dagen igennem vil vise deres utilfredshed.
Håber på dialog
Aftalen mellem SVM-regeringen, SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet betyder, at lastbiler skal betale vejafgift efter, hvor langt de kører i Danmark.
Aftalen om vejafgift for lastbiler
Fra 1. januar 2025 skal lastbiler betale vejafgift efter, hvor langt de kører i Danmark. Den gennemsnitlige afgiftssats vil være cirka 1,3 kroner per kilometer i 2030.
Med aftalen forventes reduktioner på 0,3 millioner ton CO2 i 2025 og 0,4 millioner ton i 2030.
Aftalen er indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet.
Kilde: Skatteministeriet
Thomas Krogh Andersen er ikke i tvivl om, hvad det vil komme til at betyde for hans firma.
- Så lukker vi.
Han har taget turen til København for at råbe politikerne op.
- Jeg håber, man kan komme i dialog med dem og få dem til at kigge på det en gang mere. Det er slet ikke gennemtænkt, og det, de er kommet med, skal forkastes. Det er som om, det er jappet igennem, siger han.
Bussemænd og sorteper
Den østjyske vognmand har selv 10 lastbiler, som kører omkring 120.000-140.000 kilometer hvert år, så for ham vil det betyde en betragtelig ekstraudgift.
- Det er som en ekstra skat, og gør vi ikke noget ved det, så må vi sende regningen videre til forbrugerne. Så bliver vi bussemænd og sorteper, mener han.
Han så hellere, at man havde lagt en højere afgift på brændstof i det hele taget, så det ikke kun er vognmændene med lastbiler, som kører langt, der kommer til at putte i fælleskassen. Han mener, at aftalen kun rammer de vognmænd, som kører transport.
- Hvad med kranbilen, som står og brænder diesel af hele dagen? Eller betonpumper, skoventreprenører og landbruget? Så er det langt bedre at putte afgiften på diesel, siger han.
Dansk Industri har også kritiseret, at afgiften rammer skævt. Til TV2 siger branchedirektør for DI Transport, Karsten Lauritzen, at klimaeffekten desuden er "meget begrænset".
- Til gengæld får man en ny afgift, der er dyr at administrere, siger han.