Se billederne: Nu rives togfabrik ned for at gøre plads til ny bydel
I denne uge er den første bygning på grunden for den tidligere togfabrik i Randers blevet revet ned. En helt ny bydel er klar til at blive bygget
Gennem flere årtier har den lokale togfabrik været et ikon i Randers.
For fire år siden stoppede den sidste produktion dog, og nu er den første af fabrikkens gamle bygninger så blevet revet ned.
Der skal gøres plads til Sporbyen Scandia.
- Den første bygning, der hed sporhallen, er nu væk, og den næste, der står for skud, er medarbejderhuset, siger projektudvikler for bydelen Steen Jørgensen til TV2 ØSTJYLLAND.
Nedrivningen blev ellers udskudt, da Museum Østjylland fandt fortidsminder på grunden.
- Her på stedet har vi fundet bebyggelse på den tidlige middelalder. Det er også kommet lidt som en overraskelse, at vi fandt resterne af en stenalderboplads, har arkæolog ved Museum Østjylland Jakob Westermann tidligere fortalt.
Hvem skal betale?
Museum Østjyllands udgravning i april satte gang i en diskussion om, hvem der skal betale for sådan noget til at blusse op igen.
Udgravningen kostede 600.000 kroner. Penge, som grundejerne skal betale.
- Det havde været hyggeligere, at staten havde betalt den del. Det gør sikkert også, at der er bygherrer, der vælger ikke at udgrave, hvor man dækker det stille til igen eller opgiver et projekt, lød det fra Mogens Amstrup, der er projektchef i TK Development, som står bag Scandia-byggeriet.
Selvom udgravningen er lovpligtig, så er det grundejerne, der står med regningen.
Folketinget kigger på loven
- Det må være i alle folks interesse, at det måske var staten, der gik ind og bar en større byrde, hvis ikke det hele, sagde Mogens Amstrup.
I Folketinget er politikerne nu ved at kigge på, hvordan man kan aflaste bygherrernes budgetter, når et vigtigt fortidsminde skyder op af jorden i en byggeproces.
- De to løsninger, vi arbejder på nu, det er, om man kan man oprette en fond, så når man sender en byggeansøgning ind, så pålægges man en form for forpligtigelse til at betale ind, så man solidarisk får de her udgifter dækket, og vi arbejder også med den løsning, der hedder, skal staten betale for det her via finansloven, sagde Britt Bager (V) i april.
Museets udgravning er nu forbi, og nedrivningerne kan fortsætte. Inden for 8-12 måneder regner projektudvikleren Steen Jørgensen med, at alle de bygninger, der skal væk for at gøre plads til den nye bydel, er revet ned.
200 er skrevet op
- Vi river ned i takt med, at der bliver byggemodnet, og vi river ikke bare det hele ned for at gøre det. Måske ændrer vi planer undervejs, så nogle planlagte nedrivninger droppes, fortæller Steen Jørgensen.
- Der kan også komme investorer på banen med idéer til bestemte bygninger. Vi river ikke ned, uden vi ved, hvad vi skal bruge grunden til, fortsætter han.
Sporbyen Scandia bliver en bydel med andet 1000 boliger og et madmarked på skinner.
De første boliger skal være klar til indflytning i 2019.
- 200 er allerede blevet skrevet op til en lejlighed i det, vi kalder Parkkvarteret. De er i hvert fald interesserede og får nyt, når vi har noget at fortælle, siger Steen Jørgensen.