Ministerie bekræfter: To rederier dyster om færgefart
Mandag klokken 12 var der deadline for udbuddet på Samsølinjens færgedrift mellem Ballen og Kalundborg. Nu bekræfter Transportministeriet antallet af tilbud.
Ren el eller et alternativt tilbud med større kapacitet?
Det er hvad, Transportministeriet skal forholde sig til, når det skal behandle de to bud, der er kommet på, hvordan færgedriften mellem Ballen på Samsø og Kalundborg skal være fra 1. januar 2025 og ti år frem.
I en mail skriver ministeriet, at behandlingen af tilbuddene vil foregå over de kommende uger, hvorefter vinderen af udbuddet kåres.
De to tilbud
Lige nu driver Molslinjen færgefarten på ruten, og det vil rederiet gerne fortsætte med mange år fremover. Deres bud på fremtidens færge er helt grøn og indeholder en ny elfærge.
- Vi har i Danmark og hos Molslinjen sat os meget høje mål for vores klima-indsats, og skal vi nå disse mål, skal vi kunne drive færgerne på grøn energi. Der er elektriske færger efter vores mening det rigtige, sagde Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen, i pressemeddelelsen, da rederiet tidligere på ugen offentliggjorde deres bud.
Som konkurrent har Molslinjen dog fået Samsø Kommune. Kommunen står allerede bag selskabet Samsø Rederi, der har ruterne til og fra Jylland, og derfor ville ruten til Sjælland være en naturlig tilføjelse, mener kommunalbestyrelsen, der dermed har meldt sig ind i kampen om Kattegat.
Men kommunens tilbud er et alternativt et af slagsen, der ikke imødekommer de kriterier, der opstilles i udbudsmaterialet.
- Hvis man stort set kun lægger vægt på CO2-udledning, og den grønne løsning ér selvfølgelig vigtig, så er det jo den mindste færge, der vinder, sagde borgmester Marcel Meijer (S) til TV2 ØSTJYLLAD i sidste uge. Han vil hellere have mulighed for at øge kapaciteten på ruten mellem Samsø og Sjælland.
Vinder offentliggøres i september
Den tiårige kontrakt har en værdi på omkring 600 millioner kroner, og det fremgår af materialet, at der i høj grad bliver skelet til CO2-udledningen og i mindre grad til kapacitet.
Derudover fremgår der i det offentligt tilgængelige udbudsmateriale, at alternative tilbud ikke vil blive taget i betragtning.
Taberen af udbuddet vil have mulighed for at klage over beslutningen, og skulle det være tilfældet, vil klagen skulle håndteres før kontrakten mellem det udvalgte udbud og staten indgås.
Transportministeriet forventer at offentliggøre vinderen i løbet af september.