Ministerie bekræfter: To rederier dyster om færgefart

Mandag klokken 12 var der deadline for udbuddet på Samsølinjens færgedrift mellem Ballen og Kalundborg. Nu bekræfter Transportministeriet antallet af tilbud.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
I de kommende uger skal Transportministeriet beslutte, hvem der i fremtiden skal stå for ruten mellem Ballen og Kalundborg. Foto: Molslinjen

Ren el eller et alternativt tilbud med større kapacitet?

Det er hvad, Transportministeriet skal forholde sig til, når det skal behandle de to bud, der er kommet på, hvordan færgedriften mellem Ballen på Samsø og Kalundborg skal være fra 1. januar 2025 og ti år frem.

Hvis man stort set kun lægger vægt på CO2-udledning, og den grønne løsning ér selvfølgelig vigtig, så er det jo den mindste færge, der vinder.
Marcel Meijer, Borgmester (S), Samsø Kommune

I en mail skriver ministeriet, at behandlingen af tilbuddene vil foregå over de kommende uger, hvorefter vinderen af udbuddet kåres.

De to tilbud

Lige nu driver Molslinjen færgefarten på ruten, og det vil rederiet gerne fortsætte med mange år fremover. Deres bud på fremtidens færge er helt grøn og indeholder en ny elfærge.

- Vi har i Danmark og hos Molslinjen sat os meget høje mål for vores klima-indsats, og skal vi nå disse mål, skal vi kunne drive færgerne på grøn energi. Der er elektriske færger efter vores mening det rigtige, sagde Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen, i pressemeddelelsen, da rederiet tidligere på ugen offentliggjorde deres bud.

Som konkurrent har Molslinjen dog fået Samsø Kommune. Kommunen står allerede bag selskabet Samsø Rederi, der har ruterne til og fra Jylland, og derfor ville ruten til Sjælland være en naturlig tilføjelse, mener kommunalbestyrelsen, der dermed har meldt sig ind i kampen om Kattegat.

Men kommunens tilbud er et alternativt et af slagsen, der ikke imødekommer de kriterier, der opstilles i udbudsmaterialet.

- Hvis man stort set kun lægger vægt på CO2-udledning, og den grønne løsning ér selvfølgelig vigtig, så er det jo den mindste færge, der vinder, sagde borgmester Marcel Meijer (S) til TV2 ØSTJYLLAD i sidste uge. Han vil hellere have mulighed for at øge kapaciteten på ruten mellem Samsø og Sjælland.

Samsøs borgmester, Marcel Meijer (S), forvisser om, at kommunens bud på færgeruten til Sjælland er seriøst.

Vinder offentliggøres i september

Den tiårige kontrakt har en værdi på omkring 600 millioner kroner, og det fremgår af materialet, at der i høj grad bliver skelet til CO2-udledningen og i mindre grad til kapacitet.

Derudover fremgår der i det offentligt tilgængelige udbudsmateriale, at alternative tilbud ikke vil blive taget i betragtning.

Taberen af udbuddet vil have mulighed for at klage over beslutningen, og skulle det være tilfældet, vil klagen skulle håndteres før kontrakten mellem det udvalgte udbud og staten indgås.

Transportministeriet forventer at offentliggøre vinderen i løbet af september.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her