Rederi vil have fingrene i endnu en færgerute
Samsø Kommune har afgivet et alternativt bud på færgeruten mellem Ballen og Kalundborg, som er i udbud for en ny tiårig periode. Alternative bud accepteres dog ikke, fremgår det af udbudsmaterialet.
På mandag slutter et for Samsø vigtigt offentligt udbud. Det handler om 10 års drift af færgeruten mellem Ballen og Kalundborg fra 1. januar 2025. Derfor har Samsø Kommune også afgivet et bud på ruten.
Samsø Kommune driver allerede nu gennem selskabet Samsø Rederi ruterne til det jyske fastland, og ruten til Sjælland vil derfor være en naturlig tilføjelse, mener kommunalbestyrelsen, der derfor har sendt deres bud til Transportministeriet.
- Det gjorde vi i går (torsdag, red.), bekræfter Samsøs borgmester, Marcel Meijer (S).
Lige nu drives ruten af Samsølinjen, der er ejet af Molslinjen. Om Molslinjen også afleverer et bud inden deadline mandag klokken 12, vil rederiet ikke ud med, før fristen er udløbet, lyder det fredag fra Molslinjens PR- og kommunikationschef, Jesper Maack.
Borgmester: Vores bedste bud
På Samsø har kommunalbestyrelsen besluttet at være åben om sit bud på færgeruten, forklarer Marcel Meijer. Dermed spiller kommunen også med åbne kort omkring, at de har afgivet et bud, der ikke helt matcher de kriterier, der er opstillet i udbuddet.
- Hvis jeg skal sige det, er det det bedste og mest realistiske bud på færgeruten, siger Marcel Meijer, der blandt andet er kritisk over for, at der i udbudsmaterialet lægges stor vægt på emissioner – altså udledning af CO2.
- Hvis man stort set kun lægger vægt på CO2-udledning, og den grønne løsning ér selvfølgelig vigtig, så er det jo den mindste færge, der vinder, vurderer Marcel Meijer, der hellere vil have mulighed for at øge kapaciteten på ruten mellem Samsø og Sjælland.
- Vi har tit udsolgte færger om sommeren, og problemet er særligt størst på ruten til Sjælland. Nu siger man, at det er nok med en bilfærge på 110 biler, og vi byder ind med en på 160 (færgen Prinsesse Isabella, red.), siger ø-borgmesteren.
Alternative bud accepteres ikke
Det er dog tvivlsomt, om Samsø Kommunes bud overhovedet kommer i betragtning.
Af det offentligt tilgængelige udbudsmateriale fremgår det sort på hvidt, at alternative tilbud ikke vil blive taget i betragtning.
Ifølge Marcel Meijer er det dog et seriøst bud, som kommunen har afgivet.
- Ja, det synes jeg, det er. Det er sådan, som vi synes, at færgeruten skal drives, siger borgmesteren.
Udbuddet begyndte den 31. januar. Er I ikke alt for sent ude, hvis I vil påvirke processen omkring udbuddet?
- Nej, det mener vi ikke. Vi har deltaget i høringsprocessen forud for udbuddet, og Transportministeriet har også været på besøg på Samsø, siger Marcel Meijer, der også har bemærket, at Transportministeriet har lyttet til kommunens ønske om flere vinterafgange.
- Grundlæggende er det svært for os at byde ind på en rute, hvor man sætter kapaciteten ned, hæver kravet til udledning og ikke giver mulighed for flere afgange om sommeren, lyder det fra Marcel Meijer, der nu afventer behandlingen af Samsø Kommunes tilbud.
Minister: Grøn omstilling gælder også færger
Ifølge udbudsmaterialet er der tale om en tiårig kontrakt til en samlet værdi af 600 millioner kroner. Kontrakten kan desuden forlænges i yderligere 12 måneder.
Det fremgår, at der i høj grad bliver skelet til udledning (90 procent) og i mindre grad til kapacitet (10 procent). Pris er altså ikke et parameter, da prisen ligger fast, understreges det i udbudsmaterialet.
- Regeringen arbejder på alle fronter målrettet med at reducere vores CO2-udslip. Derfor har der allerede i forberedelsen af udbudsprocesser været fokus på den grønne omstilling. Det gælder også for vores regionale færgeruter, sagde daværende transportminister Benny Engelbrecht (S) i en skriftlig kommentar, da udbuddet blev offentliggjort den 31. januar.