Lufthavn bløder - men nu øjner de ny rekord
Fremtiden er meget uvis for Aarhus Airport, der mangler passagerer og penge.
Kan man i fremtiden fortsat flyve ud i verden fra Østjylland?
Det afhænger i høj grad af, om Aarhus Airport lykkes med sine vækstplaner.
Lufthavnen, der trods navnet ligger på Djursland, har i adskillige år været presset på passagertal og ikke mindst omsætning. Flere gange har de østjyske kommuner, der ejer lufthavnen, måttet skyde penge i budgettet for at sikre dens fremtid.
Og lige nu ledes der med lys og lygte efter en privat investor til at skyde millioner af kroner stor kapitalindsprøjtning i lufthavnen.
I øjeblikket står der i lufthavnen et halvfærdigt byggeprojekt i form af en glasgang, hvor det meste af indmaden mangler. Et tydeligt bevis på, at pengebeholdningen ikke bugner i lufthavnen.
- Byggeriet er pauset, fordi der mangler den sidste kapital for at afslutte det, fortæller direktør i Aarhus Airport Lotta Sandsgaard.
2024 er dog ikke startet som en dans på roser for lufthavnen. Faktisk har det været noget nær forfærdeligt.
Sammenlignet med første kvartal sidste år har lufthavnen oplevet et fald i antallet af passagerer på næsten 14 procent.
- Det er bestemt ikke tilfredsstillende, erkender Lotta Sandsgaard.
Trods de nedslående tal ser direktøren dog mulighed for, at 2024 vil byde på en ny passagerrekord. Det skyldes ikke mindst, at flyselskabet Norwegian nu også flyver fra Aarhus Airport.
- Så vi får ikke bare nye ruter, men også større kapacitet på eksisterende ruter, siger hun.
Men det kræver altså fortsat udefrakommende midler at få hævet Aarhus Lufthavn til den liga, dens ejere og ledelse går efter. Målet er at få over 1,5 millioner årlige passagerer i senest i 2028.
Aarhus, Syddjurs og Norddjurs Kommuner har allerede hældt 200 millioner kroner i lufthavnen i forbindelse med en renovering, og nu skal lufthavnen selv finde 120 millioner hos en privat investor.
- Det er en proces, der tager rigtig lang tid, men jeg er meget fortrøstningsfuld for, at vi også får det på plads, siger Lotta Sandsgaard.
Hvordan vil I få det på plads, og hvad er status lige p.t.?
- Det kan jeg desværre ikke komme nærmere ind på.
Gylden mulighed
Støtten til lufthavnen er dog heller ikke udtalt alle vegne.
For nylig foreslog Aarhus-byrådsmedlem Thure Hastrup (uden for parti) en lukning af lufthavnen, og selv blandt passagererne kan man opleve træk på skuldrene, når man spørger om, hvorvidt der skal skydes flere midler i lufthavnen.
- Det er borgernes penge, og vi er rimelig godt betjent af Billund Lufthavn. Så jeg ser ikke det store behov for den her lufthavn, siger Erik Ladefoged fra Tranbjerg, som TV2 Østjylland mødte i checkin-området.
Der ligger dog en mulighed foran lufthavnen.
Senere på måneden er den østjyske lufthavn vært for verdens næststørste konference inden for luftfartsplanlægning, Routes Europe.
Det kan blive et vigtigt øjeblik, hvis det lykkes at overbevise flere luftfartsselskaber om at flyve fra lufthavnen.
Og det er der brug for, lyder det fra aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank.
- Der er ingen tvivl om, at Aarhus Airport står i en lidt trængt situation. Får man et enkelt eller to nye flyselskaber ind, så kan det meget, meget hurtigt vende.
- Men det er en stor opgave. Flyselskaberne har ikke mange fly at sætte ind i øjeblikket - faktisk står de fleste og mangler materiel, siger han.
Direktør Lotta Sandsgaard ser meget frem til konferencen og at kunne præsentere sin lufthavn for masser af vigtige folk.
- Vi får 1200 beslutningstagere fra hele luftfartsbranchen via Aarhus lufthavn til Aarhus by. De får mulighed for at se vores destination, og rigtig mange af dem har aldrig været i Danmark, siger hun.
Aarhus Airport havde i 2022 542.958 passagerer.