Nabo: Nye autoværn hjælper mod støjen
Enj ny type støjdæmpning på Hovedvej 13 ved Silkeborg dæmper trafikstøjen med op til fem decibel, og det glæder en af naboerne
Det støjer stadig på Hovedvej 13 lige ud for Anette Skottes hus, men det nyudviklede autoværn med de små huller på vejen ved Silkeborg har gjort en stor forskel for hende.
- Os, der bor her, synes bare, det er fantastisk. Før, da jeg kørte og slog græs, tænkte jeg, om de kørte lige ved siden af mig, fordi jeg ikke havde en fornemmelse af, om de kørte i min have eller ej. Nu kører de ude på vejen, siger Anette Skotte.
De nyudviklede autoværn sænker, ifølge målinger, trafikstøjen med to til fem decibel.
- Man siger, at tre decibel svarer til at halvere trafikken, så hvis der kører 1.000 biler, vil det føles, som om der kun kører 500, siger Jette Voigt, projektleder ved Vejdirektoratet.
Det er dog ikke alle naboer, der kan mærke forskellen.
- Det har i hvert fald ikke hjulpet her. Vi har stadigvæk larmen, siger Anne-Grethe Sperling.
Fjerner ikke alt støj
Hos Vejdirektoratet er man også godt klar over, at de nye værn ikke kan fjerne al støj.
- Det er ikke et trylleautoværn, der kan tage al støj væk alle steder. Det skal bruges der, hvor det kan give mening. Hvis nu vi siger, at vi både har en asfalt, der dæmper støjen og det her autoværn, der dæmper støjen, så kan vi begynde at gøre noget, siger projektleder Jette Voigt.
Anette Skotte er bare glad for den lille forskel fra de små huller.
- Det kan altid blive bedre. Der vil altid være nogen, der spørger, om det ikke kunne havde været 20 cm højere eller lidt bedre andre steder, men jeg synes, det er fint, siger Anette Skotte.
Se mere i videoen her:
OM AUTOVÆRNET
Autoværnet består af et traditionelt autoværn, der er perforeret med små huller. Autoværnet har derefter fået påsat en kassette af strækmetal med stenuld.
Vejsiden af både autoværnet og kassetten er således åben, så stenulden bedre kan absorbere trafikstøjen. Bagsiden af kassetten er lukket, så mest muligt af den dæmpede støj bliver inde i kassetten.
Det støjdæmpende autoværn er dansk udviklet af danske NAG1 i samarbejde med Rockwool, Volkmann & Rossbach og RMIG.
Fordelen ved et støjdæmpende autoværn er, at det er placeret tættere på vejen og dermed støjkilden, ligesom det kan sættes op på strækninger, hvor det for eksempel på grund af pladsmangel ikke er muligt at opsætte de traditionelle støjskærme.
Desuden er autoværnet et billigere alternativ i forhold til støjskærme.