Billige billetter skal hjælpe DSB ud af passagerkrise

DSB vil indrette sig efter at transport generelt er blevet billigere, lyder det fra DSB's direktør.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Prisen for at køre med DSB bliver sat ned for at tilpasse sig konkurrencen. Foto: Kim Haugaard - Ritzau Scanpix
Af David Buch og Anders Sass Meyer - I samarbejde med

Stadig flere passagerer tjekker ud af DSB og ind i billige fjernbusser og afgiftslette personbiler på ruterne frem og tilbage over Storebælt.

Passagerflugten bliver yderligere forstærket af billige brotakster og af langstrakte spor- og renoveringsprojekter, der giver forsinkede tog og utilfredse kunder.

Der, hvor der er ledige pladser at sælge, er uden for myldretiderne især.
Henrik Sylvan, trafikforsker hos DTU

Det får nu DSB til at slå igen med bunker af billige billetter, der skal tiltrække og fastholde kunderne, skriver Politiken torsdag.

Billigst uden for myldretiden

I et målrettet forsøg på at hente passagererne tilbage fra biler og busser sprøjter DSB nu 120.000 billige Orange-billetter ud om ugen; eller dobbelt så mange som hidtil.

VIDEO: DSB har svært ved at sælge ekstra billetter i myldretiden.

Det sker ifølge Politiken med introduktionen af en ny og mere fleksibel Orange Fri-billet, der kan købes på alle afgange morgen, middag og aften - og som er billigst for dem, der kan rejse uden for myldretiden og bestille billetten i god tid.

I så fald kan turen mellem København og Aarhus gøres for 199 kroner - hver vej, eller næsten 200 kroner billigere end standardbilletten på ruten i dag.

PRISEKSEMPLER PÅ ORANGE FRI-BILLETTER

København – Kolding

  • Orange fra: 92 kr.
  • Orange Fri fra: 185 kr.
  • Voksen enkeltbillet: 360 kr.

København – Aarhus

  • Orange fra: 99 kr.
  • Orange Fri fra: 199 kr.
  • Voksen enkeltbillet: 388 kr.

Odense – Aalborg

  • Orange fra: 93 kr.
  • Orange Fri fra: 187 kr.
  • Voksen enkeltbillet: 364 kr.

 

Kilde: DSB.

- Vi må erkende, at transport er blevet billigere, både når det gælder busser og biler, og det skal DSB også indrette sig efter, siger DSB’s administrerende direktør, Flemming Jensen til Politiken.

- Men samtidig er det vores klare opfattelse, at den kollektive trafik og togene har en meget stor fremtid. Derfor lancerer vi nu et helt nyt billetsystem, som også har en indbygget aldersrabat til de helt unge og til pensionisterne, og som er bakket op af en digital app, så passagererne selv kan håndtere deres billetkøb.

Et klimavenligt alternativ

Flere trafikanalyser forudser tæt trafik af biler ind og ud af de danske storbyer og på tværs af landet i den nærmeste fremtid. Det oplagte alternativ er at tage toget, der desuden er en mere klimavenlig og bæredygtig transportform, fremhæver DSB’s direktør.

- Vi kan løse en meget vigtig samfundsopgave, give danskerne et alternativ til den store trængsel, samtidig med at vi i de kommende år indfaser vores nye miljørigtige eltog, siger Flemming Jensen til Politiken.

En tikkende bombe

Hos pendlerne er man ikke begejstret for DSB’s nye tiltag med flere billige billetter til de togrejsende.

- Dem med rejsekort skal stadig betale fuld pris. Så det her kommer på ingen måde pendlerne til gode. DSB lægger de her billetter ud på tidspunkter, hvor de kører med tomme sæder, og det vil alt andet lige betyde, at DSB får lavere billetindtægter, siger Michael Randropp, der er talsmand for pendlerne på kystbanen, til TV 2.

FAKTA OM ORANGE FRI-BILLETTERNE

DSB fordobler antallet af Orange billetter fra 60.000 til 120.000 såkaldte Orange Fri-billetter om ugen.

 

Orange Fri-billetter kan modsat Orange-billetterne refunderes.

 

Orange Fri-billetter kan bookes indtil nogle få timer før afgang.

 

Der vil være yderligere rabat til unge, pensionister og studerende på Orange Fri-billetter.

 

Kilde: DSB.

Han mener, at politikerne har et ansvar for, at den danske jernbaneinfrastruktur ikke kollapser.

- Udsigten til lavere billetindtægter er en tikkende bombe under den samlede kollektive jernbanetrafik. Politikerne taler så meget om et samlet Danmark, så det ville klæde dem at finde ud af, hvad de egentlig vil. De kunne for eksempel kigge mod Luxenbourg, hvor man har handlet radikalt og gjort al offentlig trafik gratis, lyder det fra pendlertalsmanden.

Svenskerne skruper op og ned for priserne

Der er en god grund til, at pendlerne ikke er blevet tilgodeset i DSB's nye charmeoffensiv. Det fortæller Henrik Sylvan, der er trafikforsker hos DTU.

- Det er svært for DSB at sælge billetter i myldretiden, hvor vi netop har pendlersegmentet kørende. Så det kan man ikke rigtigt. Der, hvor der er ledige pladser at sælge, er uden for myldretiderne især, siger Henrik Sylvan til TV 2.

De svenske statsbaner har modsat DSB fået passagertallet til at stige. Deres billetsystem baserer sig meget på udbud og efterspørgsel, fortæller Henrik Sylvan:

- Svenskerne er meget gode til at skrue op og ned for priserne lige før afgang. Der er næsten ikke nogen afgange, der koster det samme. Svenskerne har vænnet sig til, at det er meget forskellige priser. Også meget dyre priser nogle gange, og andre gange meget billige priser. Derudover har svenskerne postet mange milliarder kroner i at opgradere jernbanenettet, og man kører med semi-højhastighedstog i Sverige.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google