I år vil danskerne bruge 150 millioner mere på fyrværkeri

Vejret kan blive afgørende for, om forventningerne holder stik, vurderer fagfolk.

Arkivfoto. Holder forventningerne stik, kommer danskerne til at bruge cirka 600 millioner kroner på fyrværkeri i år. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Af Steffen Neupert - I samarbejde med

Der er lagt i kakkelovnen til et brag af en nytårsfest på den danske nattehimmel.

Selv om det fra i år kun er tilladt at affyre fyrværkeri 31. december og 1. januar, regner danskerne stadig med at købe krudt for flere penge end nogensinde før.

Ifølge en ny analyse fra Dansk Erhverv kommer det til at løbe op i raketter og batterier for 600 millioner kroner.

Det er 150 millioner kroner mere end sidste år – altså en stigning svarende til en tredjedel.

- Jeg tror, at langt de fleste af dem, der køber fyrværkeri, fyrer det af omkring midnat nytårsaften. Så spiller de nye regler jo ikke den store rolle, siger fagchef i Dansk Erhverv Bo Dalsgaard.

Her er de nye regler for fyrværkeri

Hvor man før har måttet skyde fyrværkeri af fra 27. december til og med 1. januar, er perioden fra i år blevet skåret ned til at gælde alene for 31. december og 1. januar.

Fyrer man alligevel krudt af udenfor perioden, risikerer man at få en bøde. Før var bøden på 2000 kroner, men den er nu blevet sat op til 2500 kroner.

Vestjyder køber mest krudt

Hvorfor danskerne forventer at brænde flere penge af på krudt, har Bo Dalsgaard ikke nogen klokkeklar forklaring på.

Men det hænger formentlig sammen med, at danskerne i det hele taget har haft mere luft i budgetterne det seneste år, vurderer han.

I gennemsnit forventer en dansk familie at købt krudt for 210 kroner i år.

Men der er forskel på tværs af både køn og landsdele.

Hvor mænd regner med at hive 250 kroner op af lommen, er det for kvinder kun 180 kroner.

Og mens vestjyderne forventer at skyde raketter, batterier og lignende af for 280 kroner, er det både i københavnsområdet og i Nordsjælland 180 kroner.

Vejret er afgørende

Det er dog vigtigt at holde sig for øje, at vi har det med at ramme ved siden af, når vi selv skal forudse, hvor mange penge vi kommer til at bruge på fyrværkeri.

Selv om vi sidste år forventede at bruge samlet set 450 millioner kroner, endte vi faktisk med kun at købe for cirka 350 millioner – altså 150 millioner kroner mindre, viser analysen.

I 2022 ramte vi også ved siden af, men dengang endte vi omvendt med at bruge 50 millioner kroner mere end forventet.

Spørger man Bo Dalsgaard, er der formentlig en simpel forklaring.

- Da vi i 2022 brugte flere penge end forventet, blev der i dagene op til nytårsaften lovet godt vejr, men sidste år var det regn og rusk. Så mon ikke, at der er mange, der kigger på vejrudsigten, inden de køber fyrværkeri, siger han.

Hos Krudtexperten i Ishøj kommer indehaver Claus Toft med samme bud.

- Sidste år var det meget tydeligt vejret, som spillede ind. For salget gik egentlig supergodt i starten, men da vejrudsigten ikke ændrede sig, gik det helt i stå, siger han.

Fyrværkeri. Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Prognoser lover regn og blæst

Holder den forklaring vand, kunne noget tyde på, at danskerne ender med at bruge mindre end de forventede 600 millioner kroner på fyrværkeri.

Lige nu viser prognoserne nemlig, at nytårsaften bliver både våd og blæsende.

Lyn-analyse

Andreas Nyholm, Meteorolog, TV 2

Det bliver vådt og blæsende nytårsaften, hvilket kan give udfordringer for fyværkeri.

Der er stadig fire dage til nytårsaften, så detaljer kan nå at ændre sig. Men meget taler for kulingstyrke fra sydvest med kraftige vindstød. Det kan gøre det farligt at affyre især raketter, da de kan blive taget af vinden.

Udover vinden vil der være silende regn over Danmark. Nærmest hele landet har regnvejr i de seneste prognoser. Det giver en risiko for, at krudtet kan blive vådt og svært at antænde.

Hvor meget det rent faktisk kommer til at betyde for salget, må tiden vise.

Men indtil videre går salget hos Krudtexperten bedre end sidste år, fortæller Claus Toft.

Derfor er han – på trods af vejrudsigten – stadig fortrøstningsfuld.

- For os at se lader det til, at forventningerne ender med at holde stik i år. Og vi kan se, at vi sælger mange flere store ting som batterier i år, siger han.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google