Ingen tog efter skred: - Kan ske i hele landet

Et nyt system med digital overvågning skal hjælpe Banedanmark til hurtigere og bedre at forudse, hvor der kan opstå problemer.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Video: TV Midtvest
Af Emil Færch
I samarbejde med tv2.dk

Søndag er togdriften fortsat indstillet mellem Silkeborg og Herning, efter at der fredag skete et dæmningsskred i nærheden af Funder.

Skredet skete på et sted, hvor Banedanmark havde været ude for at inspicere ugen forinden, tirsdag 26. marts, fortæller Anders Muus, der er sektionschef for afvanding, geoteknik og klima i Banedanmark.

På det tidspunkt kunne inspektørerne hverken se vand eller andet, der indikerede et forestående skred.

- Så vi er opmærksomme, og det er vådt derude. Det er samtidig også ekstremt svært at se, hvor der kommer til at ske noget. Hvis vi ikke kan se, at der står vand derude, som der ikke gjorde den 26., så er det utrolig svært at forudse, siger Anders Muus til TV 2.

Banedanmark har siden fredag arbejdet på at udbedre skaderne på skinnerne ved Funder. Foto: Benjamin Nielsen Hald / TV MIDTVEST

Skredet ved Funder blev forårsaget af usædvanlig store mængder regn. Fredag oplyste Banedanmark til TV 2 Østjylland, at der ved skredet forsvandt 20 centimeter skærver, som er de sten, der ligger under skinnerne.

At det lige præcis skete ved Funder, er formentlig en tilfældighed.

Kan ske i hele landet

Banedanmark har ansvaret for cirka 2000 kilometer dæmning og afgravningssider samt 4250 kilometer grøfter og dræn i hele landet.

Lige nu kører de inspektioner, fordi det er en våd tid på året. Men som eksemplet fra Funder viser, er det ikke en garanti for at opdage og forebygge potentielle skred i tide.

Ifølge Anders Muus har Banedanmark ikke mulighed for at udpege specifikke områder med særlig stor risiko.

- Vi kører vores inspektioner nu her, og hvis vi finder vi noget, så kører vi ud og får det undersøgt nærmere og får det håndteret. Men vi må også sige, at vi sådan set kan blive ramt alle steder i landet. Så jeg vil nok nærmere sige, at vi er opmærksomme i hele landet, forklarer sektionslederen.

Uvist hvornår der køres igen

På strækningen mellem Silkeborg og Herning er togtrafikken indstillet resten af weekenden og mandag.

Der kan blive tale om en forlængelse af spærringen. Det sker på grund af et dæmningsskred nær Funder. Banedanmark er på sagen med folk og maskiner for at udbedre det.

Lørdag og søndag er det kun på strækningen mellem Engesvang og Silkeborg, der er spærret, og hvor Arriva indsætter togbusser.

Mandag kører togbusserne igen mellem Silkeborg og Herning, og sidst på formiddagen mandag kommer Banedanmark med en prognose om, hvornår togtrafikken kan genoptages.

Kilde: Banedanmark

Banedanmarks jordkonstruktioner står i sig selv stabilt, hvis de ikke påvirkes udefra, forklarer Anders Muus. Men vand er en stor udfordring, fordi det kan fjerne materialet.

Det så vi eksempelvis i august 2022, da en dæmning i Kibæk mellem Herning og Skjern blev undermineret af kraftig regn, så togskinnerne hang frit i luften. Eller i juledagene sidste år, hvor der ikke kørte tog mellem Vejle og Give på grund af et dæmningsskred.

Vejrforhold er en ny faktor

Og store regnmængder er nu fast kutyme i et land, der er blevet markant vådere på grund af den globale opvarmning.

Sidste år blev det vådeste år nogensinde ifølge TV 2 Vejret, og tendensen er fortsat i årets første måneder.

Et skybrud skyllede 27. august 2022 jorden væk under et togspor ved Kibæk mellem Herning og Skjern. Strækningen var lukket i fire uger. Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Tilmed gav de første fire dage af april mere nedbør, end der normalt falder på hele måneden. Og den femte dag, fredag, ramte et nyt stort regnvejr.

Arriva, der til daglig kører togene på den lukkede strækning mellem Herning og Silkeborg, oplyste fredag til TV Midtvest, at vejret i stigende grad er blevet en faktor.

- Sådan noget som vejrforhold er blevet en ny del af hverdagen som togoperatør. Det bliver mere og mere udslagsgivende for vores drift, sagde kommunikationsrådgiver Mikkel Juul.

Nyt system på vej

Banedanmark konstaterer også på sin hjemmeside, at ekstremt vejr forekommer oftere på grund af klimaforandringerne.

Det giver nye udfordringer for togtrafikken, men Anders Muus er forsigtig med at sige, om vi kommer til at se flere dæmningsskred eller indstilling af togdriften på grund af risiko for skred.

- Det er svært at spå om. Hvis vi bliver ramt på den her måde jævnt udover året, så er vi jo påvirket, ligesom alle andre er påvirkede, siger han.

Banedanmark meldte i slutningen af sidste år ud, at man var på vej med et nyt system med digital overvågning, der skal gøre det lettere at forudse og håndtere voldsomt vejr.

Banedanmark har siden fredag arbejdet på at udbedre skaderne på skinnerne ved Funder. Foto: Banedanmark

De første af i alt 1200 sensorer bliver sat op i løbet af i år, fortæller Anders Muus, der dog ikke kan sige, præcis hvornår systemet er endeligt implementeret.

- Det er en forhåbning, at vi får dele af det taget i brug i 2024. Vi når ikke at få hele landet med i år, siger han.

Den lukkede togstrækning mellem Silkeborg og Herning vil også være lukket søndag og mandag, skriver Banedanmark på sin hjemmeside.

Sidst på formiddagen mandag vil Banedanmark komme med en prognose for, hvornår togtrafikken kan genoptages. Der kan blive tale om en forlængelse af spærringen, fremgår det.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her