Festival har ikke solgt som forventet: Billetter gives gratis til medarbejdere
Festivalen har ikke solgt så mange billetter, som forventet.
JADA, Guldimund, Calby.
Musikhuset i Aarhus har smidt store navne på plakaten til årets Life is Live Festival, men der er ikke solgt lige så mange billetter, som forventet.
- Kære kollegaer. Som I måske ved, har billetsalget til Life is Live desværre ikke nået de forventede salgstal, som vi normalt ser med sådanne store navne, står der i en intern mail til medarbejdere i Musikhuset, som TV2 Østjylland har fået tilsendt.
Da billetterne ikke er revet væk, tilbydes medarbejdere at få fire gratis billetter til festivalen, der afholdes 7. september.
- Jeres tilstedeværelse vil gøre en stor forskel, og vi vil gerne give jer muligheden for at nyde festivalen sammen med venner og familie, lyder der fortsat i mailen.
Ikke bekymrede
Ifølge kunstnerisk chef i Musikhuset, Jeppe Uggerhøj, så skal de gratis billetter til medarbejdere dog ikke forstås som et udtryk for panik.
- Vi er ikke så bekymrede, for der er netop store navne på plakaten, og det ligger i Aarhus Festuge. Så vi forventer, der kommer et stort ryk ind, og at folk køber lidt sent, siger han.
Jeppe Uggerhøj oplyser, at Musikhuset har solgt lige over 1000 billetter, men havde håbet på at sælge i alt 2000. Billetprisen er 460 kroner.
- Vi regner med at lande på omkring 1500. Så havde vi selvfølgelig håbet, vi lå lidt højere på billetsalget, end vi gør, men Musikhuset er nye i at afholde festivaler indendørs, så vi skal have publikum til at vænne sig til, at sådan kan man også opleve noget godt i Musikhuset.
Godt halvt år
Hvis I ikke er nervøse for, billetterne bliver solgt, hvorfor giver I dem så gratis til medarbejdere?
- Det er klart, når vi kan se, vi er et andet sted end forventet på salgskvotienten, så har vi mulighed for, ovenpå et godt halvt år, at invitere medarbejderne ind til koncert og vise, hvordan huset fungerer, når det er åbnet helt op, siger Jeppe Uggerhøj.
Er det normalt, at I giver billetter væk gratis til jeres medarbejdere, hvis I ikke kan få dem solgt?
- Det er ikke noget, vi normalt gør brug af. Men vi har nogle tilfælde, hvor man 24 timer inden kan købe en billet til reduceret pris. I denne situation handler det om, at vi også gerne vil invitere vores medarbejdere til at se, hvordan huset fungerer til en indendørs festival, siger Jeppe Uggerhøj.
I 2022 var festivalen udsolgt, og selvom Musikhuset ikke ser det som en fiasko, at den endnu ikke er det denne gang, så vil man se på, om man kan gøre noget anderledes næste år.
- Selvfølgelig skal vi lave en evaluering og se på, om vi kan gøre noget anderledes andre gange. Men festivalen er slet ikke endnu, så der er ro på herfra, siger Jeppe Uggerhøj.
Jeppe Uggerhøj oplyser, at Musikhuset har haft rekordsalg i første halve år af 2024.