Gratis færgebilletter giver travlhed på havn
Regeringens sommerpakke med gratis færgebilletter til folk på gåben og cykel giver travlhed på havnen i Aarhus.
En-dags-turister besøger i stor stil Aarhus i disse dage. Med regeringens sommerpakke kommer de gratis hertil fra Sjælland med Molslinjen, der aldrig før har oplevet så mange gående og cyklende passagerer som nu.
I juli har 12.000 passagerer indtil videre benyttet sig af muligheden for at sejle gratis mellem Sjællands Odde og Aarhus.
Det er især populært blandt sjællændere at efterlade bilen ved Odden og gå ombord på færgen til Aarhus. De tilbringer typisk en enkelt dag på østjysk jord, hvorefter de vender hjem igen.
Det udnyttede blandt andet Hanne Nordholm-Carstensen og Jesper Nordholm-Carstensen fra Gentofte sig af fredag:
- Vi er i sommerhus i Lumsås, og så er det jo en kærkommen mulighed for a se Aarhus. Vi skal se den Gamle By og måske Aros, og så skal vi tilbage med færgen igen i aften, fortæller Hanne Nordholm-Carstensen, til TV2 ØSTJYLLAND.
En stor fornøjelse
Hos Molslinjen er der stor glæde over, at danskerne har taget så godt imod de gratis færgebilletter.
- Det har været en stor fornøjelse at se, hvor mange der har taget imod tilbuddet, og at folk er friske på det. Vi er blevet en lille smule overraskede over, hvor mange der har benyttet sig af det, siger Carsten Jensen, administrerende direktør hos Molslinjen, til TV2 ØSTJYLLAND.
De gratis færgebilletter fungerer sådan, at billetten bestilles som vanligt, og når så den indløses på færgen, refunderes pengene til køberens konto.
Havnen flytter væk fra centrum
Mens flere denne sommer har fået smag for at tage turen over Kattegat på en gå – eller cykelbillet, og blive sat af næsten lige midt i Aarhus, så kan gående og cyklister fremover forvente at få længere ind til centrum, når færgehavnen til oktober flyttes til Østhavnen.
For godt halvandet år siden startede arbejdet på den nye færgehavn, der til gengæld skal gøre det lettere for bilister at komme til og fra færgen og dæmpe trafikken ved krydset i bunden af Randersvej.
Her kører der en million biler til færgen om året. Det svarer til 14 procent af den samlede trafik i krydset, hvilket sommetider kan medvirke til trafikkaos.
Det bliver ikke et problem ved den nye terminal, lyder det fra direktøren:
- Vi har haft mulighed for at bygge terminalen fra et blankt stykke papir, og vi er kommet rigtig langt. Der bliver dobbeltsporet adgang og frakørsel og lange lige linjer på et nyt bredt, stort område, fortæller Carsten Jensen, administrerende direktør hos Molslinjen.
Med den nye færgeterminal forkortes sejltiden med fem minutter.