Rådmandens store frygt: Regeringen indfører cykelkaos med ny lov
Bünyamin Simsek frygter, at udlejningscykler kommer til at præge gadebilledet negativt i Aarhus efter nytår på grund af en ny vejlov.
Det kommer til at flyde med udlejningscykler overalt i Aarhus, hvis en ny vejlov træder i kraft 1. januar, som det lige nu er hensigten. Det er i hvert fald frygten hos Bünyamin Simsek (V), der er rådmand for Teknik- og Miljø i Aarhus.
Det nye lovforslag betyder nemlig, at cykeludlejningsfirmaer fremover ikke skal have tilladelse fra kommunen, hvis de vil sætte cykler op på kommunens vejareal.
Samtidig får kommunen ingen mulighed for at begrænse antallet af cykler.
- Kommunen vil komme til kort, da vi ikke har noget at sige, hvis det fungerer på en uhensigtsmæssig måde, lyder bekymringen fra Bünyamin Simsek.
I lovforslaget står der, at man vil stille krav om, at kørertøjerne som hovedregel skal stå placeret i den dertil indrettede infrastruktur – altså på almindeligt dansk: Cyklerne skal helst placeres i byens cykelstativer. Det er dog ikke nok, lyder kritikken.
- Hvis de bare fylder alle de centralt placerede cykelstativer op, bliver der rift om dem med de andre brugere og deres cykler. De vil opleve, at der holder en masse cykler fra private firmaer i stativerne, siger Bünyamin Simsek.
Erfaring fra elløbehjul
Det er ikke første gang, at man fra Aarhus kommunes side forsøger at råbe op om det mulige problem. Det gjorde man også, da forslaget var i høring i januar, men det påvirkede ikke lovteksten.
I Danmarks andenstørste by mener Bünyamin Simsek, at Christiansborg-politikerne bør lade sig inspirere af den aftale, kommunen har med de firmaer, der udlejer elløbehjul.
- Der er lavet en aftale om, hvor de kan stilles og om deres forpligtelse til at rydde op. Så kan vi henvende os til den aftalepart og sikre, at man påtager sig ansvaret for at rydde op, siger rådmanden.
Udlejningsfirmaerne har vel ingen interesse i, at der ligger cykler, som ikke bliver brugt?
- De vil jo nok blive brugt, men vi ved godt, hvordan det er med brugernes ejerskab. Ejerskabet til en lejecykel er mindre end til ens egen, og det gør, at de vil ligge og flyde, siger Bünyamin Simsek, der er rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus.
Simsek anerkender dog udlejningsfirmaernes initiativ som værende godt, men understreger behovet for at kunne regulere ”for at fjerne de største uhensigtsmæssigheder ved det gode initiativ.”
Regeringen vil udbrede cykler mest muligt
Den nye lov er på dagsordenen i Folketingets transportudvalg tirsdag den 24. november, inden den er sat til 2.- og 3. behandling i starten af december.
TV2 ØSTJYLLAND har mandag forsøgt at få en kommentar fra Socialdemokratiets transportordfører, Thomas Jensen, der er valgt i Silkeborg. Det har dog ikke været muligt.
I et svar til Dansk Folkepartis Dennis Flydtkjær, siger transportminister Benny Engelbrecht dog følgende:
- Jeg skal for god ordens skyld bemærke, at der efter min opfattelse ikke bør være adgang for kommunerne til at sætte en grænse over, hvor mange udlejningscykler der må placeres med henblik på udlejning. Regeringen arbejder for at udbrede cykler mest muligt, da cykeltransport i enhver form understøtter klimamål, folkesundhed mv. Det er ikke for regeringen afgørende, om borgerne benytter egne cykler eller cykler i udlejningskoncepter.