Unge raser: Alma købte sæsonkort - nu kan hun ikke komme ind
Unge deler deres frustration over Tivoli Friheden på sociale medier. Et særligt reservationssystem til populære koncerter vækker vrede.
Fredag går Artigeardit og Lamin på scenen til Fed Fredag i Tivoli Friheden i Aarhus. Men koncerten vækker allerede stærke følelser.
En lang række, unge sæsonkortholdere er nemlig sure over, at de ikke kan komme ind til koncerten, selvom de har købt sæsonkort for at kunne komme med til forlystelsesparkens koncerter.
- Det var den her koncert, vi havde glædet os mest til. Det var virkelig en øv-følelse, siger Alma Krabsen Laursen fra Herskind.
Tivoli Friheden har indført reservationssystem ved fire af parkens 27 koncerter i år. Det sker i de tilfælde, hvor de forventer ekstraordinært mange gæster.
Det betyder, at man ikke kan være sikker på at få plads, selvom man har købt et sæsonkort.
Tivoli Friheden beklager, at vilkårene for at få plads til koncerter ikke fremgår tydeligt nok. Direktøren mener dog ikke, at der er tale om noget stort problem.
Det er Alma Krabsen Laursen ikke enig i. Hun havde netop købt sæsonkort for at kunne høre kunstnere som Artigeardit, Lamin og senere på sommeren Rasmus Seebach.
Afvist efter fem timer
Men hun måtte som alle andre sidde klar onsdag klokken 10 i håb om at få en plads til koncerten.
- Jeg sidder klar et kvarter i ti. Da jeg så kommer ind på hjemmesiden, står der, at jeg er nummer 9.000 et eller andet i køen. Så venter jeg i fem og en halv time. Da jeg så bliver nummer 4.000 i køen, så lukker siden bare ned, siger hun.
Tilbage sad hun med en skuffet følelse og uden plads til koncerten fredag aften.
Og hun er langtfra alene med sin kritik. Særligt på sociale medier som Tiktok vækker kravet om pladsreservation kritik fra unge.
'Betaler 500 kroner for sæsonkort til friheden, og nu skal jeg have f**cking pladsreservation', skriver en bruger blandt andet.
'Hvorfor fuck skal jeg købe årskort, hvis jeg alligevel skal sidde og have pladsreservationer?' lyder det fra en anden.
Henrik Ragborg Olesen, direktør i Tivoli Friheden, er klar over, at mange er skuffet over, at de ikke kan deltage i fredagens koncert, selvom de har købt årskort netop for at kunne komme til parkens koncerten.
Mener du det er tydeligt nok, at der er det her reservationssystem?
- Det er jo noget af det, vi sidder og gennemgår nu. Hvis du går ind og klikker under sæsonkort, der står det beskrevet, at der kan være situationer som den med reservationssystemet på fredag, siger han.
'Ikke noget stort problem'
Han mener dog også, at det kunne være mere tydeligt, at man ikke er garanteret en plads til at alle 27 koncerter, selvom man har købt et sæsonkort.
Inde på jeres TikTok, der står, at du har sikret dig adgang til 27 koncerter med sæsonkort. Men der er jo i hvert fald nogen med sæsonkort, der ikke har sikret adgang til i hvert fald denne her koncert fredag?
- Det er der helt sikkert, ja. Men hvis man kigger på, at det er sket fire gange, lad os så sige fem for at have det hele med, ud af 350 gange, vi har lavet de koncerter, så synes jeg, det er meget, meget tæt på, siger Henrik Ragborg Olesen.
Han betegner det selv som et lille problem.
- Jeg kan ikke se noget stort problem i lige netop det her, men det kan nogen jo have en anden mening om, og det er helt fair, siger direktøren.
Alma Krabsen Laursen håber, hun kan reservere en plads til den næste koncert, der er omfattet af pladsreservation. Det er den 14. juni.
- Ja, det er planen, hvis jeg kan få billetter i hvert fald. Det vil jeg meget gerne, siger hun.
Opdatering: Torsdag har Alma Krabsen Laursen modtaget en e-mail fra Tivoli Friheden, der oplyser, at hun alligevel har fået to billetter til koncerten.
Tivoli Friheden oplyser til TV2 Østjylland, at Alma Krabsen IKKE har fået biletterne, fordi hun stod frem i medierne.
Læs hele kommentaren om det fra Tivoli Friheden herunder:
- Vi har fået mange henvendelser fra sæsonkortholdere, som skriver til os, om de kan komme på venteliste eller blot ønsker at klage. Vi har også flere som skriver ind de ikke skal bruge deres billetter. Vi har derfor siden tirsdag haft et serviceteam siddende i døgndrift som konstant sender/tilbyder billetter i rækkefølge til de personer, som har skrevet en mail til os.
- Det står klart, at alle ikke kan få en plads, desværre, men vi har gjort alt hvad vi kunne for at viderefordele de billetter, som er sendt retur til os løbende, så der ikke bliver så meget som én eneste plads der skal gå til spilde.
- Det er derfor, man vil opleve, at gæster som ikke kom igennem kø systemet, efterfølgende har fået billetter.