Grillejeren Vu mister kunder: Venter stadig på letbanen
Ejer af grill ved stationen i Lystrup har efter flere år uden tog vænnet sig til nedgang i omsætningen. Aarhus Letbane mener, man gør nok for at genvinde tilliden
I Lystrup er der ikke det store sus ved at have en grillbar liggende liggende klos op ad stationen.
Der kører nemlig ingen tog. Det har der ikke gjort i to år.
Og det er noget, der kan mærkes i Stations Grillen i Lystrup.
- Det hele fungerer, når togene kører. Så kommer kunderne og stiger af og på togene. Og de parkerer her med cykler og biler. Så kommer der nogle herind og køber en is eller en sodavand. Dem har jeg ikke mere, siger Vu Khuc Mai, der ejer Stations Grillen i Lystrup, til TV2 ØSTJYLLAND.
Kan ikke blive værre
Egentlig skulle letbanen have kørt til Lystrup i oktober 2017. Det blev udskudt til efteråret 2018.
Fredag kom det så frem, at letbanestrækningen mellem Aarhus og Grenaa kommer til at åbne flere måneder senere end forventet. Tidligst i marts 2019 kommer der til at køre tog på strækningen.
- Det går som sædvanlig. Det bliver udskudt igen og igen. Og igen, siger Vu Khuc Mai.
Efter foreløbig to år uden tog foran sin forretning har han efterhånden vænnet sig til nedgangen i omsætningen.
- Nu kan det ikke blive værre. Nu kan det kun gå fremad, siger Vu Khuc Mai.
- Når kunderne spørger mig, hvornår toget kommer, siger jeg, at det kommer, når det kommer, siger Vu Khuc Mai.
Aarhus Letbane: Vi informerer løbende de lokale medier
Aarhus Letbane vil søndag ikke stille op til interview, men i forhold til at genvinde tilliden svarer de på mail:
- Vi har siden årsskiftet øget kommunikationen med den administrative og politiske ledelse i de tre berørte kommuner, Norddjurs, Syddjurs og Aarhus. Et konkret tiltag er månedlige møder mellem den øverste ledelse i Nord- og Syddjurs Kommuner og Aarhus Letbanes øverste ledelse. Derudover informerer vi løbende de lokale medier, skriver Jens Velling, der er kommunikationschef i Aarhus Letbane.
Når det kommer som en overraskelse for folk, at letbanen flere gange har måttet udskyde, har I så været dygtige nok til at kommunikere ud, hvor kompliceret en udfordring letbaneprojektet egentlig er?
- Det er en både omfattende og teknisk kompliceret opgave at få godkendt Danmarks første letbane. I sagens natur indeholder kommunikationen derfor også nogle tekniske forklaringer. Vi forsøger at gøre godkendelsesprocessen så forståelig som muligt og arbejder hele tiden på at blive bedre til det, skriver Jens Velling.
Niels Agerholm, som er trafikforsker ved Aalborg Universitet, mener, at usikkerheden omkring letbanen har skadet projektet. Herunder kan du se et interview med ham.