Efter ny ulykke: - Lastbiler er farlige - og allermest for andre

Tirsdag afgik en lastbilchaufføren ved døden i et voldsomt uheld på motorvejen, og ulykken er desværre ikke den eneste.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

En lastbilchauffør blev tirsdag morgen dræbt i et solouheld på E45 omkring Horsens, da han af endnu uvisse årsager ramte en betonpille på en bro på motorvejen.

Uheldet kostede lykkeligvis ikke flere tilskadekomne, men det kunne det potentielt i den travle morgentrafik.

For det er ofte voldsomt, når en lastbil forulykker på motorvejen. Se bare billederne herunder fra motorvejsstrækningen ved Randers, hvor en lastbil næsten påkørte en Falck-medarbejder, som måtte springe for livet.

Rådet for Sikker Trafik har offentliggjort denne video, efter der er faldet dom i sagen. Lastbilchaufføren blev ved Retten i Randers kendt skyldig i at have været skyld i uheldet.

Heldigvis overlevede chaufføren og Falck-medarbejderen begge i den ulykke. Men sådan går det ikke altid.

Stor overrepræsentation

Lastbilerne er overrepræsenterede i den kedelige ulykkes-statistik. Selvom de kun udgør 6,3 procent af den samlede motorvejstrafik, står de for 18 procent af motorvejsulykkerne med personskade og 20 procent af motorvejsulykker med materiel skade.

Lastbiler udgør 6,3 procent af den samlede motorvejstrafik, men står på motorvejen for 18 procent af ulykkerne med personskade og 20 procent af ulykkerne med materiel skade. Foto: TV2 Østjylland (grafik)

Og ifølge Vejdirektoratet er det derfor vigtigt, at man fra arbejdsgivernes side er meget opmærksom på, at vognmændene er veludhvilede og koncentrerede, når de kører.

- Lastbilchaufførerne kører rigtig, rigtig mange kilometer på de danske motorveje, og når der sker ulykker med lastbiler, er de meget alvorlige.

- Det er tit ulykker med personskader, hvor andre køretøjer måske kan slippe afsted med, at det alene bliver materiel skade, fortæller Marianne Foldberg Steffensen, afdelingsleder hos Vejdirektoratet.

Hun slår fast, at lastbilulykker i særlig grad skal forsøges undgået.

- De er rigtig farlige og allermest farlige for andre trafikanter. Det er ikke så tit, det går ud over lastbilchaufføren selv, siger Marianne Foldberg Steffensen.

Hvad kan man gøre for at nedbringe de her ulykker på motorvejene?

- For lastbilchaufførerne gælder det rigtig meget om, at de har ordentlige arbejdsbetingelser. Så de er friske og veludhvilede, når de kører, og kan koncentrere sig om at gøre dét.

- For dem og os andre gælder det også, om man skal holde farten og være opmærksom. Det er rigtig farligt at køre for hurtigt på motorvejen - det kan lastbilerne ikke komme til - men det gør de andre bilister. Og det er også med til, at vi ser de her ulykker.

Marianne Foldberg Steffensen opfordrer til, at alle tænker sig godt om bag rattet og respekterer de krafter, man styrer som trafikant.

- Inden vi sætter os ind i bilen, burde vi jo sådan set alle sammen tænke, at vi sætter os ind i en potentiel dødsmaskine, siger hun.

I årene 2016-2020 blev der registreret 3.578 trafikulykker med lastbiler. I 815 af ulykkerne var der personskader, og i alt 185 mennesker blev dræbt.

Har du videooptagelser af farlige situationer, der involverer lastbiler eller andre køretøjer? Så hører vi gerne fra dig på redaktion@tv2oj.dk

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her