Regeringen er åben for bro over Kattegat - med tog på
Hvis der skal være en fast forbindelse over Kattegat, skal den gælde tog og biler, fastslår transportministeren.
Muligheden for en fast forbindelse over Kattegat, som skal forbinde Østjylland og Sjælland, har været til debat i flere år.
Og en Kattegatbro er stadig på bordet.
Regeringen har nemlig besluttet at videreføre den igangværende forundersøgelse af en fast forbindelse over Kattegat.
Det oplyser Transport- og Boligministeriet i en pressemeddelelse.
Regeringen ser store perspektiver i forbindelsen.
Ifølge regeringen kan en bro over Kattegat binde Øst- og Vestdanmark tættere sammen.
Dertil kan forbindelsen forkorte rejsetiden mellem Aarhus og København med op til halvanden time for både bilister og togrejsende, lyder perspektiverne.
I 2018 afsatte VLAK-regeringen 60 millioner kroner til at undersøge mulighederne for en Kattegatbro.
Og forundersøgelsen af projektet bliver således nu videreført på finansloven.
En forundersøgelse er en forudsætning for, at politikerne kan træffe en endelig beslutning om at bygge en fast forbindelse over Kattegat.
Den skal blandt andet belyse de klima- og miljømæssige aspekter ved en Kattegatbro. Det fortæller transportminister Benny Engelbrecht (S).
- Det er helt naturligt, at vi også ser på forbindelsen med klima- og miljøbriller.
- Tænk sig, hvis en Kattegatforbindelse grundet de markant kortere rejsetider mellem Jylland og Sjælland for eksempel kan nedbringe antallet af indenrigsflyvninger, siger han i pressemeddelelsen.
Benny Engelbrecht understreger, at en mulig bro skal være for både biler og tog.
Forundersøgelsen skal være færdig i 2021.
Samsø er i spil
Tidligere har foreløbige undersøgelser sat prisen på en Kattegatforbindelse til mellem 58 og 136 milliarder kroner. Prisen afhænger af, om forbindelsen skal være med eller uden tog.
Forbindelsen kan eksempelvis gå via Samsø.
Hidtidige analyser har taget udgangspunkt i en forbindelse på 18,3 kilometer mellem Hou syd for Aarhus og Samsø og en forbindelse på 18,4 kilometer mellem Samsø og Røsnæs på Sjælland.
Men forundersøgelsen vil også kigge på muligheden for en forbindelse fra Sjællands Odde til Djursland.
Da VLAK-regeringen præsenterede idéen om en Kattegatbro, blev den modtaget overvejende positivt på Christiansborg.
På Samsø har de dog lørdag den 18. januar 2020 stiftet foreningen 'Foreningen Stop motorvej over Samsø,' og den nye forening har fået mindst 130 medlemmer, og de har dermed allerede ret til foretræde for ministre.
Kattegatforbindelsen
En mulig fast forbindelse mellem Sjælland og Østjylland på omkring 40 kilometer bliver undersøgt.
En forbindelse over Kattegat kan ifølge regeringen binde Øst- og Vestdanmark tættere sammen.
Dertil kan forbindelsen forkorte rejsetiden mellem Aarhus og København med op til halvanden time for både bilister og togrejsende, lyder perspektiverne.
Derfor har regeringen valgt at videreføre forundersøgelser af en fast Kattegatforbindelse.
Læs mere om projektet her:
* Forundersøgelsen skal være færdig i 2021. Den er en forudsætning for, at politikerne kan træffe en endelig beslutning om at bygge en fast forbindelse over Kattegat.
* Forundersøgelsen skal blandt andet belyse mulige miljømæssige og trafikale udfordringer ved en forbindelse.
* Den skal også klarlægge mulige ruter. De hidtidige analyser har taget udgangspunkt i en forbindelse på 18,3 kilometer mellem Hou syd for Aarhus og Samsø og derfra en forbindelse på 18,4 kilometer mellem Samsø og Røsnæs på Sjælland.
* Ifølge transportminister Benny Engelbrecht (S) er en forbindelse via Samsø det mest realistiske. Men forundersøgelsen vil også kigge på muligheden for en forbindelse fra Sjællands Odde til Djursland.
* Tidligere har foreløbige undersøgelser sat prisen på en Kattegatforbindelse til mellem 58 og 136 milliarder kroner. Prisen afhænger blandt andet af, om forbindelsen skal være med eller uden tog - og om der skal kunne køre godstog.
* Dansk Industri vurderer, at en model, hvor forbindelsen er for biler og passagertog, vil koste omkring 90-95 milliarder kroner.
* Både Socialdemokratiet og Venstre peger på, at en mulig forbindelse formentlig skal finansieres af brugerne.
* Dansk Industri vurderer, at en Kattegatforbindelse kan være klar til brug i 2035-2040.
Kilder: Transportministeriet, Jyllands-Posten, Dansk Industri, Ritzau