Minister: Bilister og togrejsende kan betale Kattegatbro
Det vil være oplagt at lade brugerne betale for en mulig Kattegatforbindelse, mener Benny Engelbrecht (S).
Regeringen har valgt at gå videre med at undersøge muligheden for en fast forbindelse over Kattegat.
Og hvis projektet ender med at blive realiseret, så bliver det sandsynligvis brugerne af forbindelsen, der skal stå for finansieringen.
Det er en oplagt vej at gå, mener transportminister Benny Engelbrecht (S).
- I Danmark har vi en god tradition for at bygge faste forbindelser, som bliver rent finansieret af brugerbetaling eller med en medfinansiering af EU. Og det vil være helt oplagt at kigge i samme retning.
- Det vil sige, at hvis en fast forbindelse bliver bygget efter den metode, så kommer den ikke til at betyde, at der så bliver investeret mindre i anden infrastruktur i Danmark, fordi den hviler i sig selv, siger Benny Engelbrecht.
Den forundersøgelse, som regeringen går videre med, er en forudsætning for, at politikerne kan træffe en endelig beslutning om at bygge en fast forbindelse over Kattegat.
Ifølge Benny Engelbrecht skal den blandt andet klargøre eventuelle trafikale eller miljømæssige udfordringer ved projektet.
34 år at tilbagebetale bro
Tidligere har foreløbige undersøgelser sat prisen på en Kattegatforbindelse til mellem 58 og 136 milliarder kroner. Prisen afhænger af, om forbindelsen skal være med eller uden tog.
Benny Engelbrecht understreger, at en forbindelse skal være med tog. Men den behøver ikke at have mulighed for godstransport, hvilket den tidligere beregning hviler på.
Det gør projektet billigere og mere realiserbart, mener han.
En model, hvor forbindelsen er for biler og passagertog, vil ifølge Dansk Industri koste omkring 90-95 milliarder kroner.
Engelbrecht påpeger desuden, at hvis ikke der kommer en Kattegatforbindelse, så bliver man nødt til at investere yderligere i forbedringer og udvidelser af forbindelsen via Storebælt.
Det er forventet, at Storebæltsbroen via brugerbetaling er betalt tilbage i 2032. Det er, 34 år efter at forbindelsen åbnede i 1998. Tilbagebetalingstiden er flere gange blevet skudt frem og tilbage.
Den er blandt andet blevet forlænget, fordi det blev politisk besluttet, at penge fra forbindelsen også skal gå til at finansiere andre infrastrukturprojekter.
Kattegatforbindelsen
En mulig fast forbindelse mellem Sjælland og Østjylland på omkring 40 kilometer bliver undersøgt.
En forbindelse over Kattegat kan ifølge regeringen binde Øst- og Vestdanmark tættere sammen.
Dertil kan forbindelsen forkorte rejsetiden mellem Aarhus og København med op til halvanden time for både bilister og togrejsende, lyder perspektiverne.
Derfor har regeringen valgt at videreføre forundersøgelser af en fast Kattegatforbindelse.
Læs mere om projektet her:
* Forundersøgelsen skal være færdig i 2021. Den er en forudsætning for, at politikerne kan træffe en endelig beslutning om at bygge en fast forbindelse over Kattegat.
* Forundersøgelsen skal blandt andet belyse mulige miljømæssige og trafikale udfordringer ved en forbindelse.
* Den skal også klarlægge mulige ruter. De hidtidige analyser har taget udgangspunkt i en forbindelse på 18,3 kilometer mellem Hou syd for Aarhus og Samsø og derfra en forbindelse på 18,4 kilometer mellem Samsø og Røsnæs på Sjælland.
* Ifølge transportminister Benny Engelbrecht (S) er en forbindelse via Samsø det mest realistiske. Men forundersøgelsen vil også kigge på muligheden for en forbindelse fra Sjællands Odde til Djursland.
* Tidligere har foreløbige undersøgelser sat prisen på en Kattegatforbindelse til mellem 58 og 136 milliarder kroner. Prisen afhænger blandt andet af, om forbindelsen skal være med eller uden tog - og om der skal kunne køre godstog.
* Dansk Industri vurderer, at en model, hvor forbindelsen er for biler og passagertog, vil koste omkring 90-95 milliarder kroner.
* Både Socialdemokratiet og Venstre peger på, at en mulig forbindelse formentlig skal finansieres af brugerne.
* Dansk Industri vurderer, at en Kattegatforbindelse kan være klar til brug i 2035-2040.
Kilder: Transportministeriet, Jyllands-Posten, Dansk Industri, Ritzau