Her er de nye influencere: Helle og Jane fyrer den af på Instagram

I dag bruger 46 procent af kvinderne i aldersgruppen 50 år og opefter Instagram - langt flere end tidligere.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Jane Maltesen (tv) og Helle Aachmann poster billeder på Instagram dagligt.

Hun finder telefonen frem og tager et billede til sin profil på Instagram.

- Altså, jeg har det ligesom - hver dag der skal jeg derind. Fordi jeg har jo mine profiler.

Et udsagn, der kunne komme fra en hver teenagepige i kongeriget, men det kommer fra 53-årige Helle Aachmann fra Randers.

Jeg håber, jeg kan være en inspirator for sundhed, pleje og livskvalitet.
Jane Maltesen

Fra sin Instagram-profil deler hun inspiration til boligindretning, mode og rejser. Det, der startede som et corona-projekt, har efterhånden vokset sig til en profil med mere end 3200 følgere.

- Jeg har mødt rigtig mange mennesker, som jeg aldrig ville have mødt ellers, og som jeg stadigvæk har både kontakt med på Instagram, men også i real life, siger hun.

Vælter ind på Instagram

Og Helle Aachmann er langt fra den eneste kvinde, der har fået øjnene op for det sociale medie i en moden alder.

I dag bruger 46 procent af kvinderne i aldersgruppen 50 år og opefter Instagram, mens kun ni procent af kvinderne i samme målgruppe brugte det sociale medie tilbage i 2016. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Helle Aachmann bruger minimum to timer om dagen på Instagram.

Jane Maltesen fra Horsens har også taget det sociale medie til sig, efter hun er gået på pension. Hun fylder snart 70 år og bruger platformen til at inspirere andre til et godt seniorliv.

- Jeg håber, jeg kan være en inspirator for sundhed, pleje og livskvalitet. I det hele taget at have et godt seniorliv. Jeg har behov for at fortælle, at livet er altså godt som plus 50, 60 eller 70. Der er mange gode år i os endnu, siger hun.

Stort potentiale

En af dem, der i dagligdagen kan mærke, at de modne kvinder for alvor er rykket ind på Instagram, er Vibeke Silke Guldager. Hun stiftede i 2022 en netværksgruppe for influencere over 50 år. I dag har gruppen mere end 100 medlemmer.

- Hvor man før sad og blev inspireret i Alt for Damerne, Femina eller Søndag kan man hoppe herind og få det on demand lige præcis, når man ønsker det, og hvem man ønsker det fra, og hvilken interesse man har. Damebladene har jo altid været der, for at vi kunne blive inspireret. Nu får vi dem bare online og fra helt almindelige kvinder, som man kan spejle sig i, siger hun.

Det er vores mål at vokse os endnu større og få vækket virksomhederne derude.
Vibeke Silke Guldager

Hendes netværksgruppe er til for, at medlemmerne kan inspirere og hjælpe hinanden – men også for at synliggøre modne influencere over 50 år, og ifølge Vibeke Silke Guldager ligger der et uudnyttet markedsføringspotentiale og venter.

- Det er vores mål at vokse os endnu større og få vækket virksomhederne derude. Det er en tredjedel af danskerne, der er over 50, så målgruppen er derude. Det er jo vores opgave at dygtiggøre os, så de får lyst til at bruge os, siger hun.

Der er penge i det

Og måske er der ved at være skred i tingene. Helle Aachmann er flere gange blevet tilbudt betaling for at samarbejde med virksomheder.

- Det er både en cadeau til mig, at det, jeg laver på min profil, er noget, der er nogen, der godt vil bakke op om og sættes i forbindelse med. Og så er det jo fedt at prøve nogle nye ting, siger hun.

Jane Maltesen fotograferer en julestjerne, hun netop har bagt til inspiration for sine følgere på Instagram.

Jane Maltesen har flere gange reklameret for produkter, hun har fået tilsendt, men et betalt samarbejde har hun endnu til gode.

- Jeg kunne godt tænke mig at gøre det til en - ikke ligefrem en levevej - men en forretning, hvor man får et budskab ud til alle de mange i den målgruppe. Jeg er sikker på, at det er god reklame for virksomhederne med en autentisk fortælling fra nogle mennesker, der har prøvet tingene af, siger hun.

Ekspert: Ikke så overraskende

Camilla Mehlsen er digital medieanalytiker, og for hende er det ikke så overraskende, at de ældre generationer nu indtager Instagram og andre sociale medier.

- I mange år har vi jo set, at det er de unge influencers, der har trendet. Nu er hele familien Danmark kommet på sociale medier, også de ældre generationer. Det afspejler sig også i, at de ældre bliver rollemodeller og nogen, man kan blive underholdt af. Det er ikke kun unge, vi spejler os i. Vi vil faktisk gerne have indblik i mange forskellige typer af menneskers liv, siger hun.

Camilla Mehlsen er heller ikke overrasket over, at det for nogle af de modne influencere kan udvikle sig til en forretning.

- Jeg tror ikke, ældre går på Instagram bare for at tjene penge. Jeg tror, det starter med, at man synes det er sjovt, og pludselig så får man flere og flere følgere, og så åbner sig muligheden for at kunne samarbejde med nogle virksomheder, som betaler for det. Så pludselig bliver det mere strategisk.

I TV2 Østjyllands nye serie 'Skærmjunkie på afvænning' prøver journalist Mikala kun at bruge 100 minutters skærmtid på ti dage. Se første afsnit af serien her:

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her