Op til fire ugers svartid: Patientkontoret vælter i henvendelser

Ifølge tal fra Region Midtjylland er køen til Patientkontoret alt for lang. Nu skal erfarne sygeplejersker og en pose penge nedbringe ventetiden på hjælp.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Region Midtjyllands patientkontor har den seneste tid fået hårde hug for ikke at hjælpe patienterne hurtigt nok.

Når flere udvalg i Region Midtjylland i dag diskuterer, hvordan ventelisterne til sygehusene igen kommer under kontrol, har et enkelt punkt helt særligt fokus.

Regionens patientkontor har nemlig gennem den seneste tid fået hårde hug for ikke at hjælpe patienterne hurtigt nok.

Tv2.dk kunne for eksempel for nylig fortælle om Truels Nørholm fra Aarhus, der havde modtaget et brev med indkaldelse til operation – vel at mærke i 2024.

- Hvem pokker sender et brev ud med en ventetid på tre år, mens man går og ikke har det særlig godt. Det burde ikke ske, lød det fra Truels Nørholm, der kun blev mere frustreret, da han forsøgte at ringe til Patientkontoret for at få hjælp.

Selv om han ringede mange gange, kom han aldrig igennem. Til sidst fik han dog hjælp og fremrykket sin operation med et år.

For lang ventetid

Truels Nørholms henvendelse er en af de mange, der har fået bunken af henvendelser på Region Midtjyllands patientkontor til at vokse den seneste tid.

Ifølge et notat, som er udarbejdet forud for dagens møder i regionens hospitalsudvalg og forretningsudvalg, er antallet af henvendelser vokset fra 2000 henvendelser om måneden i 2017 til aktuelt 6000 henvendelser om måneden.

Samtidig udløser de ubesvarede telefoner flere skriftlige henvendelser til Patientkontoret. Hvor der tidligere kom 600 skriftlige henvendelser om måneden, får Patientkontoret for tiden 150 skriftlige henvendelser om dagen.

Der er altså tale om en tredobling af telefonopkald og mindst en syvdobling af skriftlige henvendelser i forhold til tidligere, hvilket har skabt et ganske stort pres, fremgår det af notatet.

- Når de kommer igennem, er der aktuelt en ventetid på cirka 35 minutter i gennemsnit, hvilket ikke opfylder servicemålet om, at 80 % skal besvares inden for 15 minutter, står der i notatet til politikerne.

Det fremgår også, at der i øjeblikket går omkring fire uger, før patienterne får svar på deres skriftlige henvendelser, hvilket er langt fra målet om, at der i 80 procent af tilfældene højst må gå fem hverdage.

Skal låne erfarne hænder

Patientkontoret er med andre ord inde i en skrue, der ikke ser ud til at have en ende, medmindre Patientkontoret får flere hænder, og det er lige præcis, hvad politikerne i dag diskuterer.

Forvaltningen ligger op til, at patientkontoret de kommende seks måneder låner en række erfarne sygeplejersker, der i dag arbejder i Aktiv Patientstøtte. 

Samtidig skal patientkontoret have en ekstra pose penge på to millioner kroner årligt, så kontoret kan udvide deres egen stab af vejledere og sekretærer.

Desuden bliver det foreslået, at der udvikles en bedre elektronisk formular, som patienterne fremover skal bruge til at henvende sig til patientkontoret.

De to udvalg holder møder i dag henholdsvis formiddag og eftermiddag. 

TV2 ØSTJYLLAND følger udviklingen i sagen.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her