Begejstret Bundsgaard: - Kattegatbro vil gøre Østjylland rigere

Aarhus’ borgmester, Jacob Bundsgaard, er begejstret for, at snakken om en bro over Kattegat er blusset op igen

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Jacob Bundsgaard er glad for, at planerne om en Kattegat-forbindelse er genoptaget. NB: Vi beklager den dårlige billedkvalitet. Grafik: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet

Nu kan turen fra Jylland til Sjælland snart blive markant hurtigere.

Onsdag aften kom det frem, at regeringen genoptager det indledende arbejde med at etablere en bro mellem Jylland og Sjælland.

Vi ved, at god mobilitet skaber vækst og her vil man få et kvantespring.
Jacob Bundsgaard (S), borgmester, Aarhus 

Aarhus' borgmester, Jacob Bundsgaard, er begejstret for nyheden og mener, at en sådan broforbindelse vil gavne Østjylland.

- Det kommer til at gøre Østjylland mere attraktivt. Både som et sted at etablere virksomhed og som et sted at bosætte sig, siger Aarhus' borgmester, Jacob Bundsgaard (S) til TV2 ØSTJYLLAND og fortsætter:

- Sådan en forbindelse vil omforme danmarkskortet. Det vil skabe en helt ny situation, som kan skabe vækst og arbejdspladser og forhåbentlig et Danmark, der hænger bedre sammen.

Han mener også, at en bro mellem landsdelene vil åbne nye muligheder for Danmarks to største byer.

- Jo nemmere og stærkere koblingen mellem hovedstadsområdet og Aarhus-området er, jo rigere bliver vores samfund. Vi ved, at god mobilitet skaber vækst, og her vil man få et kvantespring, siger Jacob Bundsgaard.

Skitsering af, hvordan en Kattegatforbindelse eventuelt kan konstrueres og en visualisering af broen set fra Sjælland.  Foto: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

På spørgsmålet om, hvorvidt en bro blot vil gøre Aarhus til en ny forstad til København, er borgmesteren fortrøstningsfuld.

- Danmark bliver bundet meget bedre sammen. Og så tror jeg i virkeligheden, at vi kan sige, at København bliver en ny forstad til Aarhus, siger han.

Borgmesteren understreger desuden, at han gerne ser, at den kollektive trafik bliver en del af den nye Kattegat-forbindelse.

- Det afgørende er, at vi får en forbindelse, og den skal være så god som muligt. Gerne en, som kan understøtte den kollektive trafik, siger Jacob Bundsgaard.

Dansk Folkepartis transportordfører mener, ligesom Jacob Bundsgaard, at en Kattegat-forbindelse vil være til gavn for østjyderne.

- Jeg tror, det vil have rigtig stod betydning. Ikke kun for Østjylland, men for hele det nordlige Jylland. Det vil derudover aflaste for eksempel Storebæltsbroen, siger Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, til TV2 ØSTJYLLAND.

VIDEO: I 2015 blev idéen om en Kattegatbro parkeret, fordi den var for dyr. 

Blandede følelser på Samsø

Ikke alle er lige så positive som Aarhus-borgmesteren. Jacob Bundsgaards kollega på Samsø har blandede følelser om en Kattegat-forbindelse.

- Det er træls, at diskussionen popper op igen, igen. Det har den gjort i 10 år, siger Samsøs borgmester, Marcel Meijer, til TV2 ØSTJYLLAND.

Han mener, at øen mister sin charme, at det koster på turistsiden, og at det rammer Samsøs ø-kultur. Han er dog ikke udelukkende negativ.

Det er træls, at diskussionen popper op igen, igen. 
Marcel Meijer, borgmester, Samsø

- På den anden side giver det også nye muligheder. Det er til gavn for bosætningen, og erhvervslivet jubler. Med en bro vil der for alvor komme trafikal ligestilling, siger Marcel Meijer.

Forløbet i sagen om Kattegat-forbindelsen

  • Der har været debat om en fast forbindelse mellem Jylland og Sjælland siden 2007.
 
  • I 2015 lagde daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V) planen på is, da man skønnede, at det ville blive urealistisk dyrt.
 
  • Dengang hed det, at en kombineret vej- og togforbindelse over Kattegat ville beløbe sig til 118 milliarder kroner.
 
  • Nu viser nye tal fra Transportministeriet, at hvis jernbanen ikke er inkluderet, kan anlægsomkostningerne reduceres betragteligt.
 
  • Uden jernbanedelen og de tilhørende landanlæg kan de samlede anlægsomkostninger reduceres fra til 58 milliarder kroner.
 
  • Dermed kan forbindelsen blive finansieret af brugerbetaling og være tilbagebetalt af trafikanterne på 32 år - uden tilskud fra staten.
 
  • Regeringen og Dansk Folkeparti vil nu have tallene regnet efter og venter at være klar med en konklusion i slutningen af 2018.


Kilde: Transportministeriet / Ritzau

Kan ikke tåle bro midt på øen

Han synes dog også, at Samsø bør være med til at bestemme broens placering.

- Vi vil være med til at bestemme. Vi kan ikke tåle en bro midt på øen, det duer ikke, siger Marcel Meijer og fortæller, at han mener, at broen skal placeres på den sydlige del af øen.

På trods af den nye melding om en bro over Samsø, vil der stadig blive udviklet på færgeforbindelserne.

- Indtil videre fortsætter vi med at udvikle på færgesiden, vi har ikke opgivet planerne om hurtigfærge til Aarhus, siger Marcel Meijer.

Naturligt med afkørsel på Samsø

Hvis broen bliver en realitet, finder Venstres transportordfører det sandsynligt, at der kommer en afkørsel på Samsø.

- Umiddelbart vil jeg finde det naturligt, hvis der kommer en afkørsel på Samsø, siger Kristian Pihl Lorentzen, der er transportordfører hos regeringspartiet Venstre.

Han lægger op til, at beboerne på Samsø skal have indflydelse.

Umiddelbart vil jeg finde det naturligt, hvis der kommer en afkørsel på Samsø. 
Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører (V)

- Det er noget, vi må tale med samsingerne om. Jeg vil tro, at hvis vi spørger på Samsø, er der nogle, der godt kunne tænke sig at kunne køre af på deres dejlige ø. Jeg tror også, det vil styrke turismen, siger Kristian Pihl Lorentzen og fortsætter:

- Der vil være andre på Samsø, der gerne vil beholde deres fred og ro.

Et spadestik dybere

Selv om regeringen nu genoptager det indledende arbejde med at etablere en bro mellem Jylland og Sjælland, går der stadig mange år, før en eventuel Kattegats-forbindelse er en realitet.

Vi har endnu ikke besluttet at bygge en Kattegat-bro.
Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører (V)

- Vi har endnu ikke besluttet at bygge en Kattegat-bro. Tallene ser gunstige ud, så vi vil gerne tage et spadestik dybere med henblik på en eventuel forundersøgelse, siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

Den holdning er regeringens parlamentariske grundlag enig i.

- Kattegatforbindelse er rykket nærmere, fordi den nye rapport viser, at den kan brugerfinansieres. Hvis man kigger på en normal tidsramme for sådan et projekt, kunne den godt stå klar i 2030, siger transportordfører Kim Christiansen (DF).

 

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google