Erhvervsdrivende håber på bro: - Vi får chancen for at overleve som ø
En mulig Kattegatforbindelse over Samsø har længe været et omdiskuteret emne på øen, og nu træder flere tilhængere af broen ind i debatten.
Skal der gå en Kattegatbro over Samsø eller ej?
Den diskussion har længe fyldt meget hos samsingerne, og mange af øboerne har været ude med heftig kritik af idéen.
Blandt andet blev der i januar stiftet foreningen 'Stop Motorvej over Samsø' og Facebook-gruppen 'NEJ til en bro over Samsø' har i skrivende stund 2637 medlemmer.
Men nu går flere tilhængere af en fast forbindelse ind i debatten. De mener nemlig, at broen vil understøtte øens udvikling, fastholde Samsø som selvstændig kommune og vende øens faldende indbyggertal.
- Vi får chancen for at overleve som ø og for, at vi også kan klare os selv bedre økonomisk. Det bliver ikke sådan uden, at der er nogen, der vil få lidt bøvl ud af det, men vi får også bøvl, hvis vi til sidst ikke er nogen mennesker herovre, der kan få et samfund til at fungere, siger Mogens Mahler, gårdejer på Samsø, til TV2 ØSTJYLLAND.
Den holdning bakkes op af en af øens største erhvervsdrivende.
- Vi må sige, at de tiltag der er gjort igennem mange år, er ikke helt lykkes for os endnu, selvom vi har rigtig god plads på Samsø. Så en Kattegat-forbindelse kunne måske give os et løft i bosætningen på Samsø, siger Søren Peter Kjeldahl, der har firmaet Brdr. Kjeldahl, til TV2 ØSTJYLLAND.
Tør ikke stå frem
Indtil videre er det ikke mange tilhængere af broen, der ligesom Mogens Mahler og Søren Peter Kjeldahl, har blandet sig i debatten offentligt.
TV2 ØSTJYLLAND har dog talt med flere erhvervsdrivende, der er positive overfor broen, men de tør ikke stå frem, da de frygter, at det kan gå udover deres forretning.
Søren Peter Kjeldahl har da også bemærket, at debatten til tider kan være meget følelsesladet.
- Nogle gange er der nogen, der kommer lidt op i det røde felt, siger han.
Ikke for egen vinding
Søren Peter Kjeldahls firma bruger årligt omkring 4000 færgeafgange, og ville derfor have økonomisk gavn af en Kattegatforbindelse over Samsø.
Firmaets direktør fortæller dog, at han ikke kun af positiv overfor broen af hensyn til sin egen forretning.
- Det er det bestemt ikke. Jeg vil gerne have, at Samsø stadigvæk skal bevare sit særpræg, men også være et levende samfund, siger han.
Gårdejer Mogens Mahler stemmer i.
- Jeg er født og opvokset på Samsø, og jeg kan se nu, at man kan jo knap nok kan få nogen herover og spille en håndboldkamp, fordi man skal med en færge, siger han.
Han er overbevist om, at en bro vil have en positiv indflydelse på øen.
- Der vil dukke nogen virksomheder op, og vi kunne måske forestille os, at hvis der skulle være et betalingssted, kunne det være herovre, siger han.
En kattegatforbindelse kan potentielt stå klar omkring år 2035.
Kattegatforbindelsen
En mulig fast forbindelse mellem Sjælland og Østjylland på omkring 40 kilometer bliver undersøgt.
En forbindelse over Kattegat kan ifølge regeringen binde Øst- og Vestdanmark tættere sammen.
Dertil kan forbindelsen forkorte rejsetiden mellem Aarhus og København med op til halvanden time for både bilister og togrejsende, lyder perspektiverne.
Derfor har regeringen valgt at videreføre forundersøgelser af en fast Kattegatforbindelse.
Læs mere om projektet her:
* Forundersøgelsen skal være færdig i 2021. Den er en forudsætning for, at politikerne kan træffe en endelig beslutning om at bygge en fast forbindelse over Kattegat.
* Forundersøgelsen skal blandt andet belyse mulige miljømæssige og trafikale udfordringer ved en forbindelse.
* Den skal også klarlægge mulige ruter. De hidtidige analyser har taget udgangspunkt i en forbindelse på 18,3 kilometer mellem Hou syd for Aarhus og Samsø og derfra en forbindelse på 18,4 kilometer mellem Samsø og Røsnæs på Sjælland.
* Ifølge transportminister Benny Engelbrecht (S) er en forbindelse via Samsø det mest realistiske. Men forundersøgelsen vil også kigge på muligheden for en forbindelse fra Sjællands Odde til Djursland.
* Tidligere har foreløbige undersøgelser sat prisen på en Kattegatforbindelse til mellem 58 og 136 milliarder kroner. Prisen afhænger blandt andet af, om forbindelsen skal være med eller uden tog - og om der skal kunne køre godstog.
* Dansk Industri vurderer, at en model, hvor forbindelsen er for biler og passagertog, vil koste omkring 90-95 milliarder kroner.
* Både Socialdemokratiet og Venstre peger på, at en mulig forbindelse formentlig skal finansieres af brugerne.
* Dansk Industri vurderer, at en Kattegatforbindelse kan være klar til brug i 2035-2040.
Kilder: Transportministeriet, Jyllands-Posten, Dansk Industri, Ritzau