Efter 30 års kamp bliver farten sat ned: - Vi er glade men ikke tilfredse

Beboerne på Nørreskov Bakke i Silkeborg har i 30 år kæmpet for at forbedre trafiksikkerheden på vejen. Nu er flere tiltag vedtaget.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Lene Friedrichsen og Karen Duelund har i mange år kæmpet for bedre trafikforhold på Nørreskov Bakke i Silkeborg, hvor de bor. Nu er hjælpen på vej, og selvom de er glade for det, så er de ikke tilfredse.

For fremtiden skal der lettes lidt på speederen for bilister på Nørreskov Bakke i Silkeborg. For inden længe bliver hastighedsbegrænsningen på vejen ændret fra 60 km/t til 50 km/t.

I mere end 30 år har beboerne på Nørreskov Bakke i Silkeborg kæmpet for at få politikerne til at gøre noget ved den massive mængde trafik på vejen.

Men ventetiden er nu ovre, for på et møde i Plan- og Vejudvalget i Silkeborg Kommune mandag blev det endegyldigt vedtaget, at hastigheden sættes ned, og at der etableres et lyskryds på strækningen. 

En løsning Plan- og Vejudvalgets formand Hans Okholm (SF) ser som det bedst mulige kompromis for såvel borgere som kommune.

- Jeg synes, at det er en fin salomonisk løsning, hvor man finder en balance mellem trafiksikkerhedsfolkenes anbefalinger og det, som borgerne derude ønsker, siger Hans Okholm til TV2 ØSTJYLLAND.

Det nye lyskryds på Nørreskov Bakke i Silkeborg kommer ifølge Hans Okholm til at koste i omegnen af 250.000 kroner at etablere.

Inden længe skal skiltet her med 60 km/t udskiftes, når der i fremtiden skal være en hastighedsbegrænsning på 50 km/t på Nørreskov Bakke i Silkeborg.

Beboere er glade – men ikke tilfredse

Efter mere end 30 års kamp er der altså endelig hjælp på vej til beboerne på Nørreskov Bakke, der længe har været utilfredse med trafiksikkerheden på vejen, som de mener er alt for trafikeret.

Og beboerne er da også glade for, at Silkeborg Kommune nu endelig gør noget ved situationen, og de er egentlig også glade for de valgte løsninger, men ifølge dem er det ikke nok.

- Jeg er glad for de ting, vi har fået, men der er også flere ting, som, jeg er ked af, ikke er blevet drøftet. Jeg synes eksempelvis, at det er rigtig ærgerligt, at man ikke har turdet drøfte, om der skal være et forbud mod tung trafik ned ad vejen, og vi kan også drømme videre om chikaner på vejen, siger Karen Duelund, der bor på Nørreskov Bakke.

Det er aftalt, at der allerede om et år skal evalueres på løsningen for at vurdere, om hastighedsnedsættelsen og lyskrydset har sikret den ønskede trafiksikkerhed på strækningen.

Bør I ikke slå koldt vand i blodet og afvente resultatet af de tiltag, man gør nu?

- Vi har slået koldt vand i blodet i 30 år nu. Som sagt er vi glade for de ting, vi har fået, men tiden er ikke til at slå koldt vand i blodet, siger Karen Duelund. 

Indslag fra 5. januar: I mere end 30 år har beboere på Nørreskov Bakke i Silkeborg kæmpet for at få politikerne til at gøre noget ved den massive mængde trafik på vejen. Nu får de en håndsrækning - men de er stadig ikke helt tilfredse.

Beboere og politikere ønskede 40 km/t – men det er ikke muligt

Et af de store diskussionsemner i hele sagen omkring Nørreskov Bakke har været hastigheden. Både beboere og et mindretal af politikere håbede på at få sat farten ned til 40 km/t.

Men ifølge Hans Okholm, så har man vurderet, at det ikke vil være muligt at få den hastighedsbegrænsning igennem ved politiet.

- Vores erfaring er, at 50 km/t kan vi argumentere for, og det får vi igennem flere steder, men 40 km/t er sværere på store veje. Man kan godt få det igennem på mindre veje en gang imellem, men ikke på de store indfaldsveje, siger Hans Okholm. 

Hans Okholm (SF) er formand for Plan- og Vejudvalget i Silkeborg Kommune.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her