Ry-forældre føler sig kørt ud på et sidespor af skolen

Aktindsigt i henvendelser til Mølleskolen i Ry afslører manglende kommunikation til forældre gennem flere år

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Sagen om fire drenge, der satte ild til en anden dreng med en brandbombe, fik sit foreløbige juridiske punktum torsdag.

Men spørger man flere forældre i Ry, er sagen ingenlunde færdig.

De forstår ikke, at kommune og skole i dagene efter brandattentatet kunne berette om, at der i flere år havde været et forhøjet konfliktniveau – uden at have informeret og inddraget forældrene.

”Hvilke tanker har skolen gjort sig i forhold til at eleverne på årgangen ikke har anset det for unormalt, at fem drenge aftaler en slåskamp efter skole og det ikke giver anledning til voksenindblanding?”

Spørgsmålet står at læse i en henvendelse, som fortvivlede forældre har skrevet til Skanderborg Kommune to uger efter et brandattentat mellem skoleelever satte Ry på danmarkskortet.

Bekymrende mobningskultur

TV2 ØSTJYLLAND har søgt aktindsigt i forældrehenvendelser med relation til brandattentat-sagen. Efter flere mailudvekslinger – og inddragelse af Ombudsmanden - har Skanderborg Kommune valgt at udlevere tre henvendelser.

De tre forældrehenvendelser tegner et billede af, at forældrene ikke er blevet inddraget, og at der har udviklet sig en bekymrende mobningskultur, der har fået lov til at udarte sig gennem flere år uden tilstrækkelig voksenindblanding på de ældste årgange.

En forælder skriver for eksempel, at den pågældendes barn har oplevet konflikter flere år tilbage, og at eleverne;

”ikke har oplevet, at der skulle være ordentligt styr på tingene i bl.a. frikvartererne - heller ikke i 7. og 8. klasse – og at de ofte oplever konflikter, slåskampe m.m., som der ikke er voksne, der griber ind overfor”

Derudover bliver der beskrevet en virkelighed, hvor eleverne på årgangen er blevet ”hærdet” til en dagligdag, hvor de ikke føler sig hørt af de voksne.

Det betyder blandt andet, at eleverne godt har vidst, der var aftalt et møde ved hallen den 6. februar om aftenen, men manglende tillid til lærerne betød, at den viden forblev hemmelig.

Manglende dialog

En gruppe forældre skriver i en anden henvendelse til Skanderborg Kommune og Mølleskolen;

”Vi kan ikke undlade at ytre vores store utilfredshed med skolens håndtering af denne sag, og vi er selvsagt bekymret for om skoleledelsen kan og evner at rette op på hele den mistillid, som dette forløb har udløst”

Det er specielt skolens håndtering af sagen den 6. februar og manglende dialog omkring konflikter på årgangen gennem en årrække på op til ti år, som forældrene er utilfredse med.

Blandt andet henviser forældre til, at de ikke er blevet inddraget i arbejdet med at snakke med eleverne om episoden i februar, og de har ikke fået information om de tiltag, der er blevet lavet i forbindelse med konflikterne.

I stedet er forældrene med børn på årgangen blevet bedt om at bakke skolen op i sagen.

”I de generelle nyhedsskrivelser beder skolens ledelse os gentagende gange om opbakning om deres arbejde – både tilbage i tid og deres håndtering af sagen. Det undrer os – da vi ikke har observeret eller er blevet informeret om synlige og effektgivende indsatser, som vi kan bakke op om”

Svar uden indhold

Forældrene er efter deres henvendelser blevet inviteret til møder med kommunen.

Men noget tyder på, at forældrene heller ikke føler sig forstået. I hvert fald fremgår det af aktindsigten, at de referater, som Skanderborg Kommune har lavet, ifølge forældrene ikke har givet et retvisende billede af, hvad der kom frem på møderne.

På et møde har forældrene for eksempel påpeget en række episoder omkring deres børn på Mølleskolen i 2015 – altså to år før den tragiske episode i februar.

Dengang har forældrene – både mundtligt og skriftligt – forsøgt at få kommunen og skolen til at gribe ind.

”Vi fortalte også, at vi ikke oplevede at blive taget alvorligt – hverken i marts 2015, efter skriftlig henvendelse eller i efterlevelsen af de løfter … udsendte til forældre på årgangen i januar 2015”, skriver forældrene i deres kommentar til mødet med kommune og skole.

Manglende handling

En anden forælder skriver, at manglende handling i forbindelse med konflikterne på Mølleskolen betyder, at hvis vedkommende havde et mindre barn på Mølleskolen, så ville barnet ikke skulle går dér.

”Hvis vi i dag havde en dreng på 6. årgang, som enten selv drillede eller kom i konflikter ville vi pt. ikke mene, at Mølleskolen er det rette tilbud, fordi vi i bund og grund ikke vil stole på, at vi vil blive inddraget og dermed have mulighed for at hjælpe vores barn”

TV2 ØSTJYLLAND har gennem de seneste måneder talt med flere forældre, der har børn på den årgang, der ligeledes fortæller om manglende handlinger og en stor mistillid til Skanderborg Kommune og Mølleskolen, men flere af henvendelserne har vi fået afslag på aktindsigt i.

Til gengæld har vi fået et indblik i de tiltag, som skolen har forsøgt at give eleverne på årgangen efter episoden den 6. februar. Her tegner sig et billede af, at skolens lærere har forsøgt at tale med eleverne, men på intet tidspunkt er der nævnt et samspil med forældrene.

Efter TV2 ØSTJYLLAND er gået ind i sagen, har Skanderborg Kommune sendt os en række andre dokumenter med forældrehenvendelser, der roser skolen for dens håndtering af sagen, og det mener Skanderborg Kommune er vigtigt at få med, fordi det kan være med til at nuancere billedet.

- Vi vil gerne dialog med begge grupper. Det er vigtigt for, at vi kan forstå sagen og vigtigt for os, for at vi kan forstå sagen og lære af den, siger børn- og ungechef i Skanderborg Kommune, Søren Aalund.

Forældre vil have uvildig undersøgelse

Det materiale, som Skanderborg Kommune har tilsendt TV2 ØSTJYLLAND, giver mest af alt et billede af forældre, der gerne vil have tingene undersøgt ordentligt og have kommune/skole til at erkende, at tingene kunne være blevet gjort bedre, for ellers frygter de, at det også fremtiden kan være utrygt at sende sine børn i skole på Mølleskolen i Ry.

”Vi vurderer stadig, at den tragiske episode kræver, at der foretages en uvildig undersøgelse – ikke bare af forløbet i dagene op til, men af de sidste mange års håndtering af konflikthåndtering og den ungdomskultur dette har skabt på skolen. Det skylder vi vores børn og lærere. Vi skal se fremad. Men først skal vi erkende, hvor der er fejlet, så vi kan ændre på tingene. Det er nødvendigt for os som forældre, der sker en ændring i kulturen, holdningerne og ledelsesstilen”.

Søren Aalund er børn- og ungechef i Skanderborg Kommune.

Mølleskolens konstituerede skoleleder, Alma Schack Andersen, har ikke ønsket at udtale sig i sagen om forældreinddragelsen.

Søren Aalund, der er børn- og ungechef i Skanderborg Kommune, anerkender, at nogle forældre har mistet tillid til kommunen og skolen, men han understreger, at han har fuld tillid til, at Mølleskolen har handlet som de skulle.

Men kunne I have gjort mere?

- Jeg kan se, at der er handlet, og der er arbejdet professionelt med de problemstillinger, der opstår i dagligdagen på skolen og i kommunen. Så det er rigtig svært at svare på et så hypotetisk spørgsmål. Omvendt er det noget, som ombudsmandsundersøgelsen vil se på, siger han.

Ifølge TV2 ØSTJYLLANDS oplysninger har et tocifret antal forældre henvendt sig til Folketingets Ombudsmand med deres oplysninger i sagen. Det vides endnu ikke, hvornår den undersøgelse er færdig.

Øverst kan du se mere om historien. 

Rasmus Edelberg, der er næstformand for Skole og Forældre, fortæller her, hvor vigtigt det er, at der er en god dialog mellem skole og forældre.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her