Museum drømmer stort: Vil bygge nyt for 700-800 mio. kr.
Mange museer har langt flere værker, end der er plads til at udstille. Derfor bliver meget gemt væk i magasiner. Men det vil Museum Jorn i Silkeborg gøre noget ved.
Asger Jorn døde som 59-årig i 1973, men interessen for hans kunst lever videre i bedste velgående. Og der er nok at kigge på.
Museum Jorn har over 30.000 værker på lager, dog også af mange andre kunstnere, men meget af det er i øjeblikket gemt væk i magasinet. Andet er udlånt.
- Det er frustrerende. Når kvaliteten virkelig er helt i top, så vil vi jo gerne kunne vise det. Vi har en fin præsentation af Jorn, som altid er tilgængelig, men vi har mange flere værker, som fortjener at blive vist, siger Jacob Thage, der er direktør for museet.
Årsagen er ganske simpelt, at der ikke er plads i de nuværende rammer. Derfor har Museum Jorn planer om et nyt, stort museum i Silkeborg, så der bliver mere plads i udstillingen.
Ny placering i byen
Udover, at flere af den verdensberømte kunstners værker kan komme frem i lyset, så skal det nye museum placeres lige midt i Silkeborg og binde byen og kunsten bedre sammen.
- Vi tror, at den fantastiske placering, vi taler om ned til Silkeborg Langsø, kan give museet en helt anden betydning for byen, for byens liv, ja for hele regionen, siger Jacob Thage.
Opgaven med at få idé til at blive til virkelighed er landet hos arkitektfirmaet Arkitema, og et nyt Museum Jorn vil koste mellem syv og otte hundrede millioner kroner.
Kommunen giver byggegrunden
Kommunens bidrag er at stille byggegrunden ned til Silkeborg Langsø til rådighed, og så vil politikerne også forhøje driftstilskuddet til museet.
- Dels så er det en stor faktor i vores kulturliv, det er en turistmagnet og så er det også bare rigtigt Silkeborg-DNA, siger Johan Brødsgaard, der er formand for Kultur-, Fritid- og Idrætsudvalget i Silkeborg Kommune for Radikale Venstre.
Resten af pengene skal blandt andet komme fra fonde, og direktøren håber, at han om tre til fem år kan præsentere et nyt museum, der vækker opsigt internationalt.
- Vi tror på, at vi kan nå ud til rigtig mange mennesker, som normalt ikke går på kunstmuseum, siger Jacob Thage.