Private sælgere svindler i stor stil i direkte handler på nettet
Flest unge mænd er ofre for svindel, når de falder for et godt tilbud fra en privat sælger på nettet.
Kyniske svindlere narrer i stor stil private i helt almindelige handler gennem for eksempel Facebooks handelsplatform eller Den Blå Avis.
Faktisk i en grad, så køb af for eksempel mobiltelefoner, dyre sneakers og koncertbilletter udgjorde mere end en tredjedel af samtlige anmeldelser til Rigspolitiets nye landsdækkende center for it-relateret økonomisk kriminalitet (LCIK) sidste år.
Og svindelen rammer bredt, fremgår det af en helt ny opgørelse af anmeldelser af it-relateret økonomisk kriminalitet i 2019.
- Det er værd at bemærke, at alle uagtet grad af teknisk snilde kan blive narret, siger ledende politiinspektør Torben Svarrer.
Flest ofre er unge
Ofrene er få blandt ældre danskere, mens det primært er de 20-29 årige og de 40-49-årige, der betaler for varer, som aldrig kommer.
Måske fordi, det i særlig grad er dem, der handler med private på nettet.
- Vi kan se, at mange unge bliver snydt. Unge mænd i alderen 15-19 år oplever for eksempel at blive narret, når de forsøger at købe elektronik som mobiltelefoner og tablets eller designertøj og designersko over nettet, siger politiinspektør Torben Svarrer.
ØKONOMISK BEDRAGERI PÅ NETTET
Politiets Landsdækkende Center for It-relateret økonomisk Kriminalitet åbnede i december 2018.
LCIK har modtaget 26.923 anmeldelser om it-relateret økonomisk kriminalitet i 2019.
Anmeldelserne fordeler sig på tværs af:
- Samhandelsbedrageri 36,9 %
- Misbrug af kortoplysninger 22 %
- Kreditbedrageri 11,9 %
- Afpresning 7,8 %
- Kontaktbedrageri mod private 7 %
- Misbrug af adgang til netbank m.m 6,3 %
- ”Andet” 3,7 %
- Kontaktbedrageri mod virksomheder 3,1 %
- Fuphjemmesider 1,3 %
I alt modtog LCIK 26.923 anmeldelser om it-relateret kriminalitet sidste år, hvor næsten 80 procent eller 20.497 af anmeldelserne stammede fra private anmeldere.
Og heraf er såkaldt ’samhandel’ langt den største post med op mod 40 procent af sagerne, hvor almindelige borgere er gået i dialog med en sælger og har aftalt køb af en vare, som aldrig bliver sendt.
- Jeg er lidt forundret over, at samfundet er sådan, at vi snyder hinanden så meget, siger Torben Svarrer.
En typisk svindler
Ifølge politiet er gerningsmændene ofte gengangere, som er blevet dygtige til at narre køberne – for eksempel i en ny sag fra Østjyllands Politi, hvor en mand i foråret blev dømt til et år og tre måneders fængsel for 105 tilfælde af svindel stort set kun rettet mod helt unge.
For eksempel var ofrene:
Mand 18 år. Playstation 4. Købt via Facebook. Udbytte 1300 kroner.
Mand, 15 år. Gucci-sko. Købt via Facebook. Udbytte 700 kroner.
Mand, 16 år. Sko. Købt via Facebook. Udbytte 1000 kroner.
I den konkrete sag var der altså mere end 100 ofre, som opsøgte et tilbud på en handelsplatform, aftalte handelen med svindleren og indbetalte pengene uden nogensinde at modtage varen.
- Når du kommer i kontakt med sælger, skal du være opmærksom på, hvordan vedkommende vil føre dialogen med dig. Hvis han/hun vil flytte dialogen fra handelsplatformen over på for eksempel Messenger, sms, e-mail eller lignende, så skal dine alarmklokker ringe, anbefaler Torben Svarrer.
Forsøg et møde
Ud over svindel med fysiske varer peger analysen af samhandelsbedrageri også på sæsonbetonet bedrageri.
Svindel med festivalbilletter bliver for eksempel primært anmeldt i juni og juli måned under festivalsæsonen, mens svindel med boligudlejning foregår hele året rundt – dog med øget aktivitet i månederne op til studiestart i juli og august.
- En hovedregel er, at hvis tilbuddet virker for godt til at være sandt, er det som regel for godt til at være sandt, siger Torben Svarrer.
Læs også:
Men svindlerne er er dygtige, lyder det fra politiet, der anbefaler, at man altid forsøger at mødes med sælgeren.
- Gerningsmændene er udspekulerede og bliver stadigt mere kreative. Brug derfor din sunde fornuft, når du handler på nettet, siger Torben Svarrer.
Analysen fra 2019 er den første af sin art. Politiet oplyser, at der er tale om et stort mørketal, idet mange ikke anmelder svindelen.
Fem gode råd ved privat køb og salg
01 Brug din sunde fornuft
- Hvis du har den mindste mistanke om, at du er ved at blive snydt, skal du stoppe handlen. Tegnene på svindel kan være meget forskellige, så stol på din mavefornemmelse. Du risikerer at miste dine penge, og de er svære at få igen, når de først er havnet i hænderne på den forkerte – også selvom gerningsmanden dømmes.
- Er varen meget billig, skal du altid være skeptisk. Der kan være tale om en hælervare. Køber du hælervaren, er det også strafbart.
- Vær ekstra opmærksom, hvis en køber vil have dig til at sende varen til udlandet.
02 Kontakt mellem køber og sælger
- Hvis køber/sælger vil flytte dialogen fra handelsplatformen over på for eksempel Messenger, sms, e-mail eller lignenende, skal dine alarmklokker ringe.
- Mød køber/sælger ansigt til ansigt, når handlen skal gennemføres.
03 Tænk før du betaler
- Mød sælger ansigt til ansigt, så du kan sikre dig, at du får den vare, du betaler for – og tjekke varens stand.
- Tjek altid din egen konto, inden du udleverer en vare. Hvis pengene ikke står på din konto, skal du ikke udlevere varen.
- Stol ikke på købers bevis fra netbank eller andre betalingstjenester. Du kan få fremsendt en forfalsket PayPal-kvittering, sms fra din bank eller et forfalsket kontoudtog.
- Hvis du anvender MobilePay, så sørg for at oplysningerne i MobilePay stemmer overens med den, du handler med. Send en anmodning til køber, så du er sikker på, at pengene kommer fra samme person, som du har haft dialogen med.
- Acceptér aldrig betaling via en tredjepart som spilsider eller lignende.
04 Pas særligt på ved biletter
- Undgå at lave opslag, hvor du efterlyser billetter til en bestemt begivenhed. Du tiltrækker svindlere.
- Enkelte koncertarrangører har lavet deres egen børs for videresalg af billetter mellem private. Du kan således med fordel undersøge, hvorvidt den konkrete koncertarrangør udbyder en sådan børs. Du skal dog stadig forholde dig kritisk.
05 Advar børn om svindel ved spil
- Tal med dit barn om handel på nettet. Fortæl, at de kan blive snydt, når de spiller, og at de skal være skeptiske over for netvenner, de ikke kender.
- Benyt en verificeret sælger og en anerkendt salgsplatform.
- Veksl dine danske kroner til den virtuelle valuta.
- Skift dine password løbende, og hav forskellige passwords for hver konto.