Dansk Folkeparti vil droppe jernbanestrækning i Østjylland

Dansk Folkeparti trækker nu i land i forhold til en ny jernbane mellem Hovedgård og Hasselager. Den gamle skal først fungere, inden der anlægges nyt, mener transportordfører.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
VIDEO: Det giver ingen mening, at investere 10 milliarder på nye jernbanestrækninger, når der i forvejen er problemer med togdriften, mener Kim Christiansen. Socialdemokratiet mener, at det er nødvendigt at investere i den kollektive trafik.

Dansk Folkeparti vil nu droppe planerne om at opføre en ny jernbanestrækning imellem Hovedgård og Hasselager.

- Der er ingen grund til at bruge så mange milliarder på at bygge nyt, så længe vi har så meget gammelt, der ikke fungerer, fortæller transportordfører Kim Christiansen (DF) til TV2 ØSTJYLLAND.

Det er skatteborgernes penge, vi forvalter. Og vi synes, det er hul i hovedet at bruge 10 milliarder på ny jernbane, så længe den gamle ikke fungerer.
Kim Christiansen, Transportordfører, Dansk Folkeparti

DF står sammen med S, R, SF og EL bag Togfonden DK, som blev vedtaget tilbage i 2014. Men nu vil Dansk Folkeparti have ændret den aftale.

- Vi skal som politikere også vise rettidig omhu. Det er skatteborgernes penge, vi forvalter. Og vi synes, det er hul i hovedet at bruge 10 milliarder på ny jernbane, så længe den gamle ikke fungerer, siger Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti.

Det er to konkrete anlægsprojekter i Togfondens fase 2, som Kim Christiansen og Dansk Folkeparti vil have droppet.

Det er en ny jernbanestrækning mellem Hovedgård og Hasselager – hvor planen er, at den skal gå igennem Solbjerg, og også planerne om en ny jernbanebro over Vejlefjordbroen vil partiet droppe.

Det er hul i hovedet at bruge penge på en ny forbindelse, når den gamle ikke fungerer, mener Kim Christiansen (DF).

De to projekter har en samlet værdi på omkring 10 milliarder kroner. Kim Christiansen mener ikke, at man er klar til at anlægge jernbanen, når der er flere ting, som er blevet udskudt.

- Siden vi vedtog det her, så er signalprogrammet blevet forsinket til 2030, elektrificeringen er blevet forsinket, og DSB´s indkøb af nye tog er også lidt forsinket.

Timemodellen til debat igen

Derfor hænger Timemodellen i en tynd tråd, mener Kim Christiansen. Det er blandt andet indkøb af nye el-tog, som ikke er hurtige nok til at kunne sikre Timemodellen med højst én times transport fra Aarhus til Odense og én times transport fra Odense til København, som har fået Kim Christiansen på andre tanker.

Aftalen om Togfonden har Dansk Folkeparti indgået sammen med Socialdemokratiet, og her håber folketingspolitiker Jens Joel (S), at Dansk Folkeparti vil genoverveje beslutningen.

- Jeg mener, det vil være rigtig ærgerligt, hvis man lægger visionen om to timers rejsetid mellem Aarhus og Østjylland og København i graven. Jeg synes, vi skal snakke om det i forbindelse med forhandlingerne og sørge for, at det stadig lykkes at realisere togfonden.

Det er nødvendigt at investere i den kollektive trafik, mener Jens Joel (S).

Det er nødvendigt at tænke langsigtet, mener Jens Joel og ikke kun investere i motorveje, men også den offentlige transport.

- Vi er nødt til at investere i vores kollektiv trafik, den er desværre underinvesteret. Nu har vi fået ny motorvej, men vi skal også have bedre kollektiv trafik, hvis vi skal sikre hurtigere rejsetid, men også for at passe på klimaet.

Vækker glæde i Solbjerg

Hvis Dansk Folkeparti får held med at droppe opførelsen af den nye jernbanestrækning mellem Hovedgård og Hasselager, så vil det højst sandsynligt også betyde, at Solbjerg kan slippe for at få jernbanen midt igennem byen.

I januar sidste år holdt Banedanmark et informationsmøde i Solbjerghallen. Her var hallen fyldt med flere hundrede utilfredse borgere, der ikke mente, at den nye jernbanestrækning var en god idé.

- Vi vil gøre alt for, at den ikke skal gå gennem her. Jeg håber, det bliver besluttet hurtigst muligt i Folketinget, at de kan se, det er en tåbelig idé at sætte det her i gang, og det simpelthen bliver annulleret, så folk igen kan bevæge sig frit, havde jeg nær sagt, og folk kan sælge deres huse igen, hvis de vil, og der kan komme nye tilflyttere til, fortalte Finn Østergaard fra Solbjerg dengang til TV2 ØSTJYLLAND.

Flere hundrede var mødt op i Solbjerghallen til informationsmøde, arrangeret af Banedanmark, om den nye jernbanestrækning.

En anden, der dengang var stærkt utilfreds, var Inge Merete Hansen.

- Den kommer til at gå halvandet hundrede meter fra vores hus. Hvordan bliver det? Ikke godt. De er fuldstændig ligeglade med folk, sagde hun tilbage i januar 2018.

Hun er nu glad for udmeldingen fra Dansk Folkeparti om, at de ikke bakker op om projektet mere.

- Det ville da være dejligt. Det er der rigtig mange mennesker herude i Solbjerg, som ville blive glade for det.

VIDEO: Tilbage i januar 2018 var Kim Christiansen (DF) med til informationsmøde i Solbjerghallen. Her var han stadig positiv over for Togfonden, men stillede stadig spørgsmålstegn ved Timemodellen og investeringen på de 10 milliarder kroner ved strækningen og ny forbindelse ved Vejlefjordbroen. Arkiv januar 2018. 

Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti var også selv med til mødet dengang og sagde blandt andet følgende.

- Vi fortryder ikke, at vi gik med i Togfonden, for det er en god og visionær plan for togdriften i Danmark. Men vi sagde også fra starten, at det med 60 minutter var ikke centralt for os, 70 minutter ville også være fint, hvis bare togene kører til tiden, fortalte Kim Christiansen til TV2 ØSTJYLLAND i januar 2018.

Jeg kan sagtens forstå frustrationen, og den diskussion der er i Solbjerg. Det skal man tage meget alvorligt. Men hvilken linjeføring der skal laves, det er en selvstændig diskussion.
Jens Joel (S), folketingspolitiker

Jens Joel (S) forstår godt indbyggernes bekymring i Solbjerg, men mener samtidig, at man skal se det i et større perspektiv.

- Jeg kan sagtens forstå frustrationen og den diskussion, der er i Solbjerg. Det skal man tage meget alvorligt. Hvilken linjeføring, der skal laves, er en selvstændig diskussion, siger Jens Joel (S).

Den debat forventer han også, at forligspartierne vil diskutere, når de mødes senere på året og skal drøfte Togfonden.

Banedanmarks forslag til linjeføring

- Den nuværende strækning løber fra Horsens over Hovedgaard og Skanderborg til Aarhus.

- Højhastighedstogene skal i stedet køre direkte, og det vil blandt andet ramme Solbjerg, hvor Banedanmark har lanceret tre linjeføringer. Det drejer sig om linjeføring vest om byen med en bro henover Solbjerg Sø, en linje direkte gennem byen og en linje øst om byen, før toget fortsætter mod Aarhus.

GRAFIK: Banedanmarks tre bud på ny linjeføring gennem Solbjerg.

Diskuteres i forligskredsen

Partierne bag Togfonden skal på et tidspunkt diskutere, hvad der skal ske med projekterne og fase 2.

Jeg mener helt sikkert, at togfonden vil være en kæmpe gevinst for borgere og erhvervsliv i Østjylland. Tænk hvis man kan komme til København på et par timer.
Jens Joel (S), folketingspolitiker

Jens Joel (S) mener, at det vil være et stort tab, hvis den bliver forkastet.

- Jeg mener helt sikkert, at togfonden vil være en kæmpe gevinst for borgere og erhvervsliv i Østjylland. Tænk hvis man kan komme til København på et par timer. Der vil jeg være ked af, at lade den vision gå tabt, fortæller Jens Joel (S).

Hos Dansk Folkeparti mener Kim Christiansen ikke, at man har været for længe om at ændre holdning, og at det er for sent nu, at gøre noget ved det.

- Mig bekendt er vi ikke begyndt at anlægge banen. Jeg synes, vi skal tage en diskussion i togfonden, om vi vil de her projekter, siger Transportordfører Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti.

Selvfølgelig lytter vi til mennesker, men hvis det virkelig var nødvendigt, så ville man nok gøre det alligevel.
Kim Christiansen (DF), Transportordfører

Han fortæller desuden, at man lytter til borgernes protester, men det er ikke det, der har gjort udslaget.

- Selvfølgelig lytter vi til mennesker, men hvis det virkelig var nødvendigt, så ville man nok gøre det alligevel, siger Kim Christiansen.

I løbet af 2019 skal forligskredsen bag Togfonden sætte sig sammen og diskutere, hvad der skal ske.

VIDOE: I Solbjerg syd for Aarhus er borgerne på barrikaderne. De har nemlig udsigt til at få en ny jernbane med hurtige tog i deres baghaver. Arkiv fra januar 2018.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google