Efter ny trafikplan: Sten frygter for sin forretning

Kommunen præsenterede onsdag en ny mobilitetsplan, og nu frygter butiksdrivende i byen, at det kan få store konsekvenser for midtbyens forretningsliv.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

- Det er ikke gennemtænkt. 

Sådan er ordlyden hos skomagermester Sten Røhl efter byrådet i Aarhus Kommune onsdag aften præsenterede den nye mobilitetsplan. 

Han har de seneste ti år haft sin skomagerforretning på Vesterbrogade i det centrale Aarhus, men nu frygter han for forretningens overlevelse. 

Initiativet, der skal lokke bilister i andre transportformer, så kommunen kan spare 270.000 tons CO2 årligt frem mod 2030, negligerer nemlig det aarhusianske forretningsliv, mener skomageren.

- Det, at folk skal til at tage shuttlebusser fra ude i periferien for at komme hertil, vil slå midtbyen ihjel. Det virker som en hovsa-løsning, siger han. 

Taber penge

Det er ikke kun sko, der lappes sammen i Stens Skomageri på Vesterbrogade i Aarhus - også bilnøgler med startspærre og fjernbetjening håndteres på adressen. Men det frygter Sten Røhl kan blive fortid i hans forretning. 

- Hvis jeg nu ikke kan få de biler herind, som jeg skal, fordi jeg skal ud i bilernes computere, så kan vi vinke farvel til det salg, siger Sten Røhl.

Det er en sort dag for Aarhus
Gert Bjerregaard, byrådsmedlem, Venstre, Aarhus Kommune

Han tager omkring 2000 kroner for én bilnøgle med fjernbetjening, så det kan løbe op i mange penge. 

Sten Røhl har også hørt fra flere kunder, at det allerede nu er svært for dem at komme frem til forretningen.  

Her er nogle af aftalens vigtigste punkter

  • Forsøgsvis nulemissionszone i Midtbyen indenfor Allégade-ringen

  • Variable kørselsafgifter også kaldet roadpricing. Parterne afventer dog resultater af et nationalt forsøg med konceptet.

  • Bedre mulighed for at parkere i udkanten af Midtbyen og i byens P-huse

  • Forslag om udbygning af letbanen med en ny strækning fra Spanien til Brabrand

  • Bedre forhold for cyklister – blandt andet flere og mere sikre cykelstier og kunstig intelligens til signalstyring

  • Flere, hyppigere og billigere busser

  • ”Trafik-øer” med mindre gennemkørsel blandt andet gennem nedsat hastighed og ensretning

  • Nedsat hastighed ved skoler mellem 07.30 og 08.30

Kilde: Aftale om grøn mobilitetsplan

En dyr offentlig tidssluger

Med den nye plan vil transporttiden med offentlig transport vil blive for lang, mener Sten Røhl, der selv bor i Galten.

- Det tager 50 minutter at komme herind, hvis jeg tager kollektiv trafik, mens det kun tager 20 minutter i min elbil, siger han.

Men det er ikke kun den lange ventetid, der ligger som en sten i skoen hos skomageren. For hvis det skal fungere, skal der også kigges på priserne.

- Det koster nok 52 kroner at tage bussen fra Galten og hertil, og det er allerede for dyrt, siger Sten Røhl, der kun skal af med otte kroner, når han kører ind til byen i sin elbil.

Sten Røhl frygter, at den nye mobilitetsplan kan koste ham en del af sin forretning.

Fra 20 sekunder til 13 minutter

Når Sten Røhl sætter sig bag rattet i bilen i dag, skal han ud på en mindre omvej, når han kører ad Silkeborgvej.

Hvor han før i tiden har kunnet fortsætte ind på Vesterbrogade til sin forretning, skal han nu køre en omvej for at komme frem til butikken.

- Når jeg kører i myldretid, kan det tage 13 minutter, hvor det førhen tog 20 sekunder, siger Sten Røhl.

Hvis man ser på det med klimavenlige briller, er det så ikke godt, hvis vi kan få nedsat CO2-udledningen i Aarhus?

- Hvem siger, at vi gør det? Da de lavede det første ryk på Vesterbro Torv, havde kommunen ikke forudset, at der ville komme ekstra trafik i krydset på Silkeborgvej med motorerne kørende i tomgang, siger Sten Røhl.   

Kritik fra Venstre 

TV2 Østjylland kontaktede den politiske leder for Venstre i Aarhus, Christian Budde, i kølvandet på offentliggørelsen af den nye mobilitetsplan. 

Han stod i spidsen for at trække Venstre ud af mobilitetsforhandlingerne tidligere på året.

Christian Budde ønsker dog ikke at udtale sig og henviser i stedet til byrådsmedlem og mobilitetsordfører Gert Bjerregaard.

- Det er en sort dag for Aarhus. Det er endnu værre end det, vi så før sommerferien. Midtbyen bliver lukket af, så vores butiksliv ser ud til at lide et alvorligt knæk, siger Gert Bjerregaard. 

 

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google