Efter ny trafikplan: Sten frygter for sin forretning
Kommunen præsenterede onsdag en ny mobilitetsplan, og nu frygter butiksdrivende i byen, at det kan få store konsekvenser for midtbyens forretningsliv.
- Det er ikke gennemtænkt.
Sådan er ordlyden hos skomagermester Sten Røhl efter byrådet i Aarhus Kommune onsdag aften præsenterede den nye mobilitetsplan.
Han har de seneste ti år haft sin skomagerforretning på Vesterbrogade i det centrale Aarhus, men nu frygter han for forretningens overlevelse.
Initiativet, der skal lokke bilister i andre transportformer, så kommunen kan spare 270.000 tons CO2 årligt frem mod 2030, negligerer nemlig det aarhusianske forretningsliv, mener skomageren.
- Det, at folk skal til at tage shuttlebusser fra ude i periferien for at komme hertil, vil slå midtbyen ihjel. Det virker som en hovsa-løsning, siger han.
Taber penge
Det er ikke kun sko, der lappes sammen i Stens Skomageri på Vesterbrogade i Aarhus - også bilnøgler med startspærre og fjernbetjening håndteres på adressen. Men det frygter Sten Røhl kan blive fortid i hans forretning.
- Hvis jeg nu ikke kan få de biler herind, som jeg skal, fordi jeg skal ud i bilernes computere, så kan vi vinke farvel til det salg, siger Sten Røhl.
Han tager omkring 2000 kroner for én bilnøgle med fjernbetjening, så det kan løbe op i mange penge.
Sten Røhl har også hørt fra flere kunder, at det allerede nu er svært for dem at komme frem til forretningen.
Her er nogle af aftalens vigtigste punkter
Forsøgsvis nulemissionszone i Midtbyen indenfor Allégade-ringen
Variable kørselsafgifter også kaldet roadpricing. Parterne afventer dog resultater af et nationalt forsøg med konceptet.
Bedre mulighed for at parkere i udkanten af Midtbyen og i byens P-huse
Forslag om udbygning af letbanen med en ny strækning fra Spanien til Brabrand
Bedre forhold for cyklister – blandt andet flere og mere sikre cykelstier og kunstig intelligens til signalstyring
Flere, hyppigere og billigere busser
”Trafik-øer” med mindre gennemkørsel blandt andet gennem nedsat hastighed og ensretning
Nedsat hastighed ved skoler mellem 07.30 og 08.30
En dyr offentlig tidssluger
Med den nye plan vil transporttiden med offentlig transport vil blive for lang, mener Sten Røhl, der selv bor i Galten.
- Det tager 50 minutter at komme herind, hvis jeg tager kollektiv trafik, mens det kun tager 20 minutter i min elbil, siger han.
Men det er ikke kun den lange ventetid, der ligger som en sten i skoen hos skomageren. For hvis det skal fungere, skal der også kigges på priserne.
- Det koster nok 52 kroner at tage bussen fra Galten og hertil, og det er allerede for dyrt, siger Sten Røhl, der kun skal af med otte kroner, når han kører ind til byen i sin elbil.
Fra 20 sekunder til 13 minutter
Når Sten Røhl sætter sig bag rattet i bilen i dag, skal han ud på en mindre omvej, når han kører ad Silkeborgvej.
Hvor han før i tiden har kunnet fortsætte ind på Vesterbrogade til sin forretning, skal han nu køre en omvej for at komme frem til butikken.
- Når jeg kører i myldretid, kan det tage 13 minutter, hvor det førhen tog 20 sekunder, siger Sten Røhl.
Hvis man ser på det med klimavenlige briller, er det så ikke godt, hvis vi kan få nedsat CO2-udledningen i Aarhus?
- Hvem siger, at vi gør det? Da de lavede det første ryk på Vesterbro Torv, havde kommunen ikke forudset, at der ville komme ekstra trafik i krydset på Silkeborgvej med motorerne kørende i tomgang, siger Sten Røhl.
Kritik fra Venstre
TV2 Østjylland kontaktede den politiske leder for Venstre i Aarhus, Christian Budde, i kølvandet på offentliggørelsen af den nye mobilitetsplan.
Han stod i spidsen for at trække Venstre ud af mobilitetsforhandlingerne tidligere på året.
Christian Budde ønsker dog ikke at udtale sig og henviser i stedet til byrådsmedlem og mobilitetsordfører Gert Bjerregaard.
- Det er en sort dag for Aarhus. Det er endnu værre end det, vi så før sommerferien. Midtbyen bliver lukket af, så vores butiksliv ser ud til at lide et alvorligt knæk, siger Gert Bjerregaard.