Elever på visse uddannelser kommer oftest til skade i trafikken
Nye tal fra Rådet for Sikker Trafik viser, at elever på erhvervsskoler har større chance for at komme til skade i trafikken, end gymnasieelever har.
De er unge, kåde og ofte nye i trafikken. Og så er der nogle uddannelser, hvor eleverne tiere kommer galt afsted i trafikken end andre.
Nye tal for Rådet for Sikker Trafik viser, at elever på erhvervsskoler har cirka tre gange større risiko for at komme til skade i trafikken, end elever på gymnasier har.
Og på top-10 over de erhvervsskoler, der er mest ulykkesramt, ligger fire landbrugsskoler.
Det er tal, som Poul Arne Jansen, der er uddannelsesleder på Jordbrugets Uddannelsescenter i Beder, kan nikke genkendende til.
- Vi har jo desværre oplevet dødsulykker og har desværre også oplevet, at elever er endt i kørestol og nu sidder lænket til den resten af livet, siger han.
Så sent som sidste år mistede en af eleverne på landbrugsskolen i Beder livet i en trafikulykke.
De ulykkelige nyheder om elever, der kommer galt afsted, gør, at ledelsen vil rette fokus mod at oplyse eleverne om, hvordan man bør begå sig i trafikken.
Poul Arne Jansen påpeger, at det især er kådhed og overmod i trafikken, der gør, at de unge mennesker kommer galt afsted.
Brækket ryg og et stort afsavn
Tallene har fået Rådet for Sikker Trafik og Familielandbruget til at gå sammen om et nyt initiativ, der er særligt henvendt til unge på landbrugsskoler.
Tirsdag lagde blandt andre Allan Horn vejen forbi skolen for at holde foredrag om, dengang han selv var involveret i en trafikulykke tilbage i 2003.
- Jeg var en ung dreng, der prøvede at finde ud af, hvem jeg var. Jeg endte med en tur i byen og havde fået for mange øller. Da jeg ville køre derfra, kørte jeg med al for høj hastighed ind i et træ, fortæller han efterfølgende til TV2 ØSTJYLLAND og fortsætter:
- Da jeg brækkede ryggen, fandt jeg ud af, at bruddet var komplet. Det vil sige, at jeg er lam fra brystet og ned. Det har resulteret i, at jeg har levet livet i kørestol lige siden.
Og Allan Horn understreger, at det især er savnet efter at kunne sparke til en bold og deltage i familiens aktiviteter, der nager ham. Og irritationen over ikke bare at kunne rejse sig op.
Den erfaring forsøger han nu sammen med Rådet for Sikker Trafik og Familielandbruget at dele med unge mennesker.
- Jeg kan se mig selv i alle de unge mennesker, og det har været så forrygende at være her, hvor de har været lyttende og engageret i min fortælling, siger han og fortsætter:
- Jeg håber selvfølgelig, at de bare vil tage en lille brøkdel med sig, og stoppe op og tænke over hvorvidt det, de skal til at gøre, er for risikofyldt, og det derfor er bedre at tage en anden drejning.
Han påpeger, at det ikke kun, som i hans tilfælde, er indtagelsen af alkohol, der fører til ulykker, men at det også handler om at være opmærksom og lægge telefonen, chipsene og andre forstyrrende ting væk, når man kører.
Travlhed, chancer og fart
Rebekka Sejr Ottesen fra Odder, der er i gang med første grundforløb på uddannelsen i Beder, kender godt til det med at tage chancer i trafikken.
- Det kommer meget an på, om man har megatravlt, for så kører man selvfølgelig altid lidt usikkert og tager nogle chancer, siger hun og fortsætter:
- I det øjeblik, jeg har travlt, tænker jeg ikke over konsekvenserne, men bagefter kan jeg godt tænke, at det kunne have været rigtig tæt på, at jeg blev ramt.
Hun mener, at hendes skolekammerater ofte godt kan være tilbøjelige til at køre for stærkt, og hun anerkender, at kampagnen på skolen kan bidrage til øget opmærksomhed på, hvordan man begår sig i trafikken.
- Jeg tænker da, at jeg vil tænke mere over, hvad fart egentligt gør, og hvilke konsekvenser det har. Og jeg vil tænke over, hvor hurtigt mine venner kører.
Se indslaget fra erhvervsskolen her: