Fremtidens kollektive trafik til debat: Bus eller letbane?

Letbanen skal udvides, men er det nu også den rigtige løsning? Fra flere fronter argumenteres der nu for en løsning med busser i stedet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
VIDEO: Hurtigbusser i egne baner kan blive en erstatning for letbanen til Hinnerup. Generelt er skepsissen mod letbanen til at mærke, også i Aarhus.

I oktober 2012 besluttende den daværende transportminister Henrik Dam Kristensen (S), Aarhus Kommunes borgmester, Jacob Bundsgaard (S), rådmand Laura Hay (V) og Region Midtjyllands formand, Bent Hansen (S), at indgå en aftale om at finansiere letbanen i et fælles anlægsselskab.

Den 21. december 2017 kunne den første del af letbanen, mellem Aarhus H og Universitetshospitalet i Skejby, så tages i brug, og siden er yderligere strækninger kommet til.

Nu står letbanen så overfor en videre udvidelse. Det gælder fra Lisbjerg til Hinnerup i Favrskov Kommune. Men også i Aarhus hvor et forslag lyder på, at letbanen i fremtiden skal sno sig gennem flere af de mest trafikerede gader i Aarhus Midtby.

Der er ingen tvivl om, at det nok bliver svært at finansiere en letbane til Hinnerup og til Favrskov.
Anders G. Christensen (V), formand for Teknik – og Miljøudvalget, Favrskov Kommune.

Her skal den køre fra Aarhus Ø, forbi blandt andet Rutebilstationen, Rådhuset og Ringgaden og hele vejen ud til Brabrand.

Men er letbanen overhovedet den rette løsning?

Sådan lyder spørgsmålet fra flere sider i øjeblikket. Det er efterhånden mange år siden, at de første planer for den kollektive letbane-trafik i Aarhus Kommune blev lagt – og siden da har teknologien udviklet sig betydeligt.

Letbanen skal efter planen også gå til Favrskov Kommune. 

Ny teknologi giver alternativ

Nu peger flere på en såkaldt BRT-løsning. Forkortelsen står for bus rapid transit – hvilket er et busbaseret transportsystem med eldrevne busser, der kører i egne vejbaner, uden der skal lægges spor, og har samme hastighed og kapacitet som en letbane eller undergrundsbane.

Det gælder blandt andet i Favrskov Kommune, hvor mulighederne i øjeblikket undersøges:

- Vi har siden min forgænger arbejdet med at få letbanen til Favrskov, og det bliver vi ved med. Men vi kigger også på en BRT-løsning. Det er et nyt alternativ, og det er rettidig omhu også at undersøge den mulighed, siger Nils Borring (S), borgmester i Favrskov Kommune.

- Der er ingen tvivl om, at det nok bliver svært at finansiere en letbane til Hinnerup og til Favrskov. Uanset hvor gerne vi end ville. Så vi kigger nok ind i at skulle en BRT-løsning. Det positive ved sådan en er, at den kan vi brede mere ud i Favrskov Kommune, fordi det er en billigere anlægsinvestering, siger Anders G. Christensen (V), formand for Teknik – og Miljøudvalget i Favrskov Kommune.

Vil ikke have gravet byen op

Også i Aarhus, hvor der er tale om en udvidelse igennem indre by, deler letbanen vandene.

Blandt andet mener direktøren for Aarhus City Forening, at en løsning med busser vil gøre sig langt bedre i Aarhus:

Grundlæggende synes jeg, at letbaner er en tilbageskuende teknologi, og at BRT-løsninger er fremtidens teknologi.
Claus Bech, direktør for Aarhus City Forening.

- Grundlæggende synes jeg, at letbaner er en tilbageskuende teknologi, og at BRT-løsninger er fremtidens teknologi. De koster det halve, så man får meget mere kollektiv trafik for pengene. Jeg synes, at der er så mange argumenter som viser, at vi skal tænke BRT.

- Især når man tænker på, at etape 2 skal igennem den indre by. Vi skal ikke have gravet byen op og sat store master op, når der findes løsninger, som er mere smidige og som koster mindre, og hvor vi kan komme i gang hurtigere, siger Claus Bech, direktør for Aarhus City Forening.

Anden etape af Aarhus Letbane strækker sig fra Brabrand til Aarhus Ø. 

Opbakning i Teknisk Udvalg

Omvendt er der opbakning til letbanen i blandt andet Aarhus Kommunes Teknisk Udvalg:

- Det tilfører en enorm værdi, fordi man kan flytte mange mennesker, men man får samtidig skabt en enorm høj by-kvalitet og livskvalitet. Vi skal have fuld fart frem i form af etape 2, men vi skal også begynde at overveje etape 3 snart, siger Peter Hegner Bonfils (EL), formand for Teknisk Udvalg.

Og samme begejstring lyder fra næstformanden:

- Uanset hvilket land og storby du slår ned på, så er det kollektiv trafik med letbane, som er den foretrukne løsning. Det er blandt andet fordi, at du lettere kan få travle kontorfolk ind i en letbane til arbejde, end at få dem ind i en bus til job, siger Ango Winther (S), næstformand i Teknisk Udvalg.

Du kan læse mere om Letbanens etape 2 her.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her