Lufthavnsdirektør: - Op til to år, før vi er tilbage til normale tilstande
Indenrigsflyvningerne kan muligvis genoptages inden længe, men der kommer til at gå år, før Aarhus Airport er tilbage til udgangspunktet inden coronakrisen, vurderer lufthavnsdirektøren.
Coronakrisen har i den grad stækket passagerflyenes vinger. I Aarhus Airport har al flytrafik været nedlagt siden sidst i marts.
Og selvom Dansk Luftfart nu åbner op for, at indenrigsflyvningen inden længe lige så stille kan genoptages, så er udsigterne fortsat lange for en reel tilbagevenden til normalen. En realitet, der kan få store konsekvenser for Aarhus Airport.
- Lige nu kigger vi ind i, at vi nok snart kan begynde at åbne for ruten til København. Der kommer dog til at gå lang tid, før vi kan åbne op for ruter til andre lande, siger administrerende direktør i Aarhus Airport, Peer H. Kristensen, til TV2 ØSTJYLLAND og fortsætter:
- Jeg tror, at der vil gå halvandet til to år, før flytrafikken for alvor er tilbage til normale tilstande, og jeg forventer ikke, at vi vender tilbage til 2019-tilstande før et sted i 2022.
Genåbning af grænserne er afgørende
Peer H. Kristensen fortæller, at man løbende er i dialog med flyselskaber og brancheforeninger om, hvornår man kan begynde at drøfte en genåbning af flytrafikken.
Og som det ser ud nu, så behøver der ikke gå lang tid, før man igen kan tage flyet fra Aarhus til København.
- Indenrigs kan man nok snart begynde at åbne op alt efter hvor stort behovet er, og så bliver der jo nok nogle krav til sædekonfiguration, maskepåbud og andre tiltag, der skal mindske smitterisikoen, siger han.
Lufthavnen venter lige nu i spænding på, hvad regeringens meldinger om næste fase af genåbningen bliver.
Men uanset udmeldingerne om næste skridt i genåbningsfasen, så bliver det ikke før grænsernes genåbning i både Danmark og udlandet, at man kan se på genoptagning af rute- og charterfly til udlandet.
- Vi venter jo på, at grænserne genåbner. Hvis de fortsat er lukkede, så er det jo ret problematisk at sende et passagerfly til udlandet, siger Peer H. Kristensen.
Læs også:
En dyr omgang, hvis sommeren glipper
De nyeste meldinger fra flybranchen lyder på, at flyruter til udlandet ikke kan komme på tale på denne side af sommerferien.
- Vi kommer til at tabe rigtig mange penge, hvis vi ikke kan åbne op for andet end København-ruten før efter sommerferien. Forhåbentlig vil kompensationspakkerne fra Regeringen i det tilfælde blive forlænget tilsvarende, siger Peer H. Kristensen.
Lufthavnen har under coronakrisen udnyttet situationen til at iværksætte en række bygnings- og renoveringsprojekter af lufthavnen, så man trods alt kan opretholde en smule aktivitet under lukningen.
- Lige nu bygger vi med tredobbelt hastighed nye parkeringspladser og omlægning af de eksisterende, og det havde vi aldrig kunnet, hvis der holdt biler på pladserne, siger Peer H. Kristensen og fortsætter:
- Men det er klart, at vi da hellere ville tjene penge end bruge dem.
Dansk Luftfart: - Kigger frem mod 2024
Direktør i brancheforeningen Dansk Luftfart, Michael Svane, kom i går for første gang med et bud på tidsperspektiverne i genåbningen af flytrafikken.
Han vurderer, at indenrigsflytrafikken kan være tilbage i en eller anden form inden for få uger, men at man ikke skal forvente, at flytrafikken vender tilbage til normalen før flere år ude i fremtiden.
- Samlet set kigger vi frem mod 2023 eller måske endda 2024, før vi er tilbage ved en nogenlunde normal luftfart igen, sagde Michael Svane i går til TV2.
Peer H. Kristensen fra Aarhus Airport deler Michael Svanes forudsigelser, men minder om, at Dansk Luftfart udtaler sig fra et nationalt perspektiv, hvor også det hårdt pressede flyselskab Norwegian medregnes i forudsigelsen.
- Billedet er lidt anderledes i vores lufthavn, blandt andet fordi vi ikke har Norwegian som kunder, og så bliver betingelserne lidt nogle andre, end dem som man i Dansk Luftfart kigger ind i, siger han.