Stor interesse for at få hjælp til privatøkonomien

Både en lokal rådgivningsvirksomhed og Forbrugerrådet Tænk melder om stor interesse fra danskerne i forhold til at få hjælp til økonomien udenom bankerne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Silas From Christensen stiftede for halvandet år siden rådgivningsvirksomheden Finobo i Aarhus, som nu har 30 ansatte. Foto: Malene Bjerg Kristensen.

Der er stor interesse for at få uvildige rådgivere til at give privatøkonomien et tjek i håb om at finde løsninger til gavn for pengepungen. 

Det oplever de hos Forbrugerrådet Tænk og hos den aarhusianske rådgivningsvirksomhed Finobo. 

Hos sidstnævnte har efterspørgslen resulteret i, at virksomheden er gået fra tre ansatte til 30 på halvandet år. 

- Størstedelen af vores kunder er boligejere. Det er helt almindelige danskere uden store formuer, der gerne vil have hjælp til for eksempel at få det bedste lån eller omlægning af lån i banken, siger Silas From Christensen, der medstifter og udviklingsdirektør i Finobo.

Han har sammen med kollegaerne netop fejret, at Finobo samlet set har hjulpet sine kunder med at flytte en milliard kroner i udlån.

- Mange henvender sig til os, fordi de synes, de betaler meget i renter i banken og ikke får meget tilbage i indlån. En bankrådgiver er bankens rådgiver, og vi oplever, at flere gerne vil have en uvildig rådgivning, siger Silas From Christensen.

En usikker verden

Hos Forbrugerrådet Tænk mærker de også øget efterspørgsel på uvildig økonomisk rådgivning gennem deres forskellige tilbud til medlemmerne. 

- Vi har været igennem en periode med bølger af usikkerhed i samfundet. Jeg tror, at stigende inflation, corona og krige har gjort, at folk gerne vil have deres privatøkonomi kigget efter. Folk vil gerne have tjekket, om de kan gøre noget for at stå bedre rustet, siger Morten Bruun Pedersen, cheføkonom hos Forbrugerrådet Tænk.

Han fortæller, at medlemmerne blandt andet søger rådgivning i forhold til pension, investeringsprodukter og lån.

Både Morten Bruun Pedersen og Silas From Christensen tror, at den senere tids fokus på bankernes store overskud også er en medvirkende faktor til, at folk søger uvildig økonomisk rådgivning udenfor banksektoren.

Og det kan der måske være noget om. 

Bankernes kundetække er udfordret

Kundetækket hos mange af de danske banker er fortsat udfordret. Det viser en måling fra analyseinstituttet Voxmeter fra januar i år, skriver Ritzau.

Her falder bedømmelsen hos 11 ud af de 20 banker med flest privatkunder.

Selv om det ikke er prangende, er der dog færre end i den forrige måling.

I 2022 bankede inflationen op, hvilket kan have sat sig i bankernes kundetække.

- Der er mindre modvind nu, så det er ikke blevet sværere for bankerne at please kunderne rent konjunkturmæssigt, sagde Christian Stjer ifølge Ritzau tilbage i januar.

I forbindelse med Voxmeter-målingen i januar vurderede Lars Krull, bankforsker ved Aalborg Universitet, at kunderne generelt bedømmer deres bank hårdere, når der er modvind i økonomien.

Og i de seneste år har vi ifølge bankforskeren oplevet en økonomi, som er blevet stadig vanskeligere for de fleste.

- Da renten var lav, var der flere ting, der kunne lykkes, når man gik ned i banken. Man fik simpelthen oftere et "ja" fra rådgiveren.

Samarbejder med bankerne

Hos de uvildige rådgivere samarbejder de med bankerne - men der finder ikke en egentlig betaling sted mellem virksomheden og bankerne.

- Vi er ikke afhængige af banker, mæglere eller andre. Vi samarbejder med mange banker, men der er aldrig penge imellem os. Vores job er at sikre, at kunderne kan få de bedst mulige vilkår i bankerne. Desto flere kunder vi kan flytte, desto bedre vilkår får vi i bankerne, siger Silas From Christensen, der i løbet af Finobos forholdsvis korte levetid allerede - udover i Aarhus - har etableret afdelinger i både Vejle og Odense.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her