Bro deler vandene igen: - Som borgmester skal han favne hele kommunen
Lokale politikere fra Odder er kritiske over for borgmester Uffe Jensens (V) rolle i sagen om en mulig kommende Kattegatforbindelse.
Hvor går grænsen for, hvad en borgmester bør deltage i?
Det spørger en række lokalpolitikere i Odder Byråd nu om som reaktion på, at byens borgmester, Uffe Jensen (V), er en del af formandskabet i Kattegatkomiteen.
En komite, der arbejder positivt for etableringen af en fast forbindelse mellem Jylland og Sjælland.
- Borgmesteren repræsenterer Odder Kommune. Vi synes, det er er et problem, at Odder Kommune dermed er repræsenteret i en renlivet lobbyistorganisation, der kun har et formål, og det er at få en kattegatforbindelse, der skal gå i land i Odder Kommune, siger Leif Gjørtz Christensen fra Enhedslisten til TV2 ØSTJYLLAND.
Selvom den endelige beslutning om en Kattegatbro træffes af Folketinget, mener han ikke, at Odders tilsagn er uvæsentligt.
Han har derfor sammen med Radikale Venstre og SF i Odder foreslået byrådet, at borgmesteren skal trække sig fra Kattegatkomiteen, når der ikke er entydig opbakning til broen.
- Han arbejder for noget, som vi er mange, der er uenige i. Som borgmester skal han favne hele kommunen, siger Kresten Bjerre fra Radikale Venstre til TV2 ØSTJYLLAND.
Forstå debatten om Kattegatforbindelsen
Planerne om en fast forbindelse over Kattegat har længe delt vandene i Odder Kommune, fordi det med stor sandsynlighed kan blive her, en bro skal forbinde Jylland og Sjælland.
Siden 2019 har gruppen ”Kattegatforbindelse – NEJ TAK” på Facebook protesteret mod anlæggelsen af en bro, mens tilhængere som blandt andre borgmester i Odder Kommune Uffe Jensen har peget på fordelene ved en bro – herunder, at det med Kattegatforbindelsen vil tage en time at rejse mellem Aarhus og København i tog.
- Jeg tror, rigtig mange borgere i Odder vil synes, det er er en enormt stor fordel at kunne komme til København og Sjælland, siger Uffe Jensen til TV2 ØSTJYLLAND.
Hvis broen bliver en realitet, drejer det sig om en cirka 40 kilometer lang bro med jernbane og motorvej, hvilket er mere end 2,5 gange længere end Storebæltsbroen.
Broen vil formentlig strække sig fra Røsnæs på Sjælland over Samsø til en af to mulige placeringer i Odder Kommune: Hølken Strand nord for Hou eller det sydlige Gyllingnæs.
For Odder Kommune vil det betyde, at der skal anlægges motorvej og jernbane tværs gennem kommunen for at forbinde broen med den eksisterende infrastruktur i Jylland.
Det, er broens modstandere bange for, vil få store konsekvenser for Odders sammenhængskraft og natur.
- Vi frygter, at Odder bliver skåret igennem af den her firesporsmotorvej med masser af støj omkring, siger Leif Gjørtz Christensen.
Kilde: Kattegat.dk, Genberegninger af en fast forbindelse over Kattegat og Kattegatforbindelse - NEJ TAK
Skulle måske have spurgt
Borgmester Uffe Jensen (V) mener tværtimod, at hans medlemskab i Kattegatkomiteen er helt naturligt.
- Det er min klare holdning, at det er bedre at sidde med ved bordet og høre, hvad der foregår, end at sidde uden for klasseværelset og høre, hvad der foregår inden for, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.
Han understreger, at han udelukkende sidder med for at holde sig orienteret om en mulig Kattegatbro, der vil få stor betydning for Odder Kommune. Derfor havde han heller ikke forestillet sig, at hans medlemskab af Kattegatkomiteen kunne blive problematisk.
- Jeg er meget opmærksom på, hvilken rolle og hvilket mandat jeg har. Og hvis jeg er i tvivl, spørger jeg byrådet. Det kan godt være i bagklogskabens klare lys, at jeg skulle have spurgt byrådet inden i dette tilfælde, siger han.
Men du sidder som borgmester for Odder Kommune i en komite, der åbenlyst arbejder for at etablere en kattegatforbindelse. Kan du forstå, at det kan blive opfattet som et udtryk for, at Odder er for en Kattegatforbindelse?
- Jeg kan sige tilbage, at et enigt byråd har vedtaget en erhvervsstrategi, hvor det står sort på hvidt, at Odder Kommune skal arbejde for en forbindelse, siger Uffe Jensen med henvisning til Odders erhvervspolitik gældende for 2019-2025.
Stemt ned
Men den forklaring køber Leif Gjørtz Christensen fra Enhedslisten ikke. Han mener, at billedet har ændret sig, og at broen er rykket tættere på, siden erhvervsstrategien blev vedtaget i 2018.
- Vi kunne sagtens være kommet med protesterne dengang. Det havde bare ikke haft nogen virkning på det tidspunkt. Det er nu, situationen er der. Det er nu, der er en bevidsthed om, at man planlægger en motorvej her, siger han.
Derfor mener han, at diskussionen om en bro over Kattegat er vigtigere end nogensinde før.
Alligevel mødte forslaget fra Enhedslisten, SF og De Radikale ikke opbakning ved afstemningen i byrådet.
Her stemte 15 byrådsmedlemmer imod forslaget om, at Uffe Jensen skal trække sig fra Kattegatkomiteen. For forslaget stemte de 4 byrådsmedlemmer, der havde stillet forslaget.
I øjeblikket udarbejdes en forundersøgelse, der skal belyse miljøudfordringer ved en Kattegatbro og komme med konkrete forslag til linjeføring. Forundersøgelsen ventes klar sidst på året, hvorefter det er op til Folketinget at beslutte, om der kommer en fast Kattegatforbindelse.