Kreativiteten blomstrer og hjælper virksomheder gennem krisen
Når krisen melder sin ankomst, gælder det om at tænke kreativt for at komme gennem den med skindet på næsen - og måske tilmed stå stærkere i fremtiden.
Imens Danmark har været lukket ned af covid-19, har vi set alt fra drive-in-gudstjenester, pop-up-koncerter og sågar barnedåb over nettet.
For i krisetid blomstrer kreativiteten, og erhverv, der normalt lever af, at kunderne kommer til dem, har den seneste tid måtte tænke i nye baner for at holde gang i butikken.
- Jeg tænkte, at det her var noget værre skidt, men at det ikke skulle få lov til at få skovlen under os, siger Henrik Bollerslev, der er bilforhandler ved Lindholm Biler, om den første corona-tid.
Nye muligheder digitalt
- Bare gør noget. Hvis ikke det virker, så gør noget andet, siger bilforhandleren, der har været med til at sætte skub i flere nye tiltag under coronakrisen.
Hos Lindholm Biler har de blandt andet startet en chatfunktion på hjemmesiden og lanceret nyt salgskoncept. Derudover laver de nu videopræsentationer af bilerne og kommer også på hjemmebesøg ved potentielle kunder, som ønsker at se nærmere på en bil.
- Du kan sætte dig ned og synes, at det her er træls. Men det bliver det ikke mindre træls af, og det går ikke hurtigere væk af det, siger Henrik Bollerslev.
Afprøv større læber på mobilen
Og det er ikke kun i bilbranchen, at der bliver tænkt ud af boksen.
- I sådan en tid her er man villig til at tage flere chancer, som man måske ikke ville have taget tidligere, hvor det hele gik fint med en jævn vækst, men nu har vi været tvunget til at gøre noget anderledes, siger Maiken Paaske fra Beauty Match
Hun er med til at drive virksomheden Beuty Match, der i ikke-corona-tid hjælper skønhedsklinikker og forbrugere med at finde hinanden – lidt ligesom just eat gør det med mad.
- Alle skønhedsklinikker lukkede ned i en periode, så vi kunne ikke formidler nogle bookinger til dem. Vi kunne se, at folk brugte mere tid digitalt, så vi tænkte, om vi kunne lave en eller anden service til dem, så de stadig var inde i vores univers, siger Maiken Paaske.
Deres modsvar til coronaen er en app, der giver forbrugere mulighed for at prøve kosmetiske behandlinger på eget ansigt via deres smartphone. Appen laver en 3D scanning af ansigtet, og derefter er det muligt for eksempel at få forstørret sine læber – på mobilen i første omgang.
- Jeg tror gerne, at folk vil have en værdifuld oplevelse digitalt, siger Maiken Paaske.
Kommet for at blive
Og den kreative tænkning har ikke kun holdt de kreativt tænkende oven vande – det har faktisk givet dem succes som aldrig før.
- Fakta er, at de seneste uger siden påske har været de største rent salgsmæssigt i firmaets historie, der strækker sig tilbage til1976. Så det er vi ekstremt taknemmelige, stolte og ydmyge over, siger Henrik Bollerslev.
Også hvad angår skønhedsappen, rækker potentialet til mere end blot en hjælp i krisetid.
- Alene den seneste uge er der omkring 2.000, der har downloadet appen, så det er super fedt at se, at folk tager så godt imod det, siger Maiken Paaske og fortsætter:
- Det er aktuelt lige nu med det her produkt, men jeg tror ikke, at aktualiteten forsvinder over den kommende tid, for der er mange af de her tiltag og adfærdsændringer, folk har taget under coronakrisen, der kommer til at vare ved. Måske i mindre grad, men jeg tror, vi kommer til at lære meget af denne tid.
Også de nye tiltag hos Lindholm Biler er kommet for at blive.
- Jeg oplever, at danskerne er blevet meget mere digitale i løbet af de seneste måneder, så vores chat er helt sikkert kommet for at blive. De ting, vi satte gang i her under corona, var for at holde gang i det hele, men det er helt klart tiltag, der er kommet for at blive, siger Henrik Bollerslev.