Kommune strammer grebet om sociale bedragere
Randers Kommune har ansat to ekstra medarbejdere på jobcentret til at spotte socialt bedrageri
I Randers har det lokale byråd besluttet at gå langt i kampen for at stoppe sociale bedragere. Der er ansat ekstra personale, som tager alle hjælpemidler i brug.
- Vi har mulighed for at få adgang til stort set alle økonomiske oplysninger. Skatteoplysninger, kontoudtog, regnskaber og så videre. Herudover kan vi i nogle tilfælde også finde på at benytte os af internettet og de sociale medier til at finde ud af, om en borger nu også har helt rent mel i posen, siger Bo Møller fra det lokale jobcenter.
Han udgør sammen med Helle W. Kjeldsen den nye kontrolenhed, som er fysisk placeret i centrets arbejdsmarkedsafdeling.
Idéen med dens placering er, at den nu er endnu tættere på de sager, det hele handler om - udbetaling af kontanthjælp, uddannelseshjælp, integrationsydelse, sygedagpenge, tilskud til selvstændige, førtidspension og andre sociale ydelser.
- Kontrolenheden er sat i verden for at sikre, at borgere i Randers Kommune kun modtager de offentlige ydelser, de har ret til, og enhedens medarbejdere arbejder aktivt på at stoppe socialt bedrageri med offentlige ydelser, lyder det fra kommunen.
De to nye medarbejdere har stor erfaring fra arbejdsmarkedsområdet og skal udover at spotte syndere også skabe større opmærksomhed på socialt bedrageri blandt sagsbehandlerne.
Randers Kommune forventer, at ansættelsen af de to nye medarbejdere vil betyde en nettofortjeneste på ca 1,8 mio. kroner, når løn og andre udgifter er fraregnet.