Slip for køretur til Randers: Borgerservice åbner i landdistrikter
Borgerservice i Randers rykker ud i landdistrikterne med digitale selvbetjeningsstandere
Nu er det muligt for borgerne i Randers Kommune at slippe for turen ind til Randers, når de skal i kontakt med kommunen.
I stedet kan de komme i kontakt med en medarbejder ved kommunen ved hjælp af webkamera. Det sker, når kommunen opretter selvbetjeningsstandere i Langå og Øster Velling.
Der har allerede været et forsøg med borgerservice i Havndal. Her fik man gode erfaringer, og derfor udvider man nu servicen med to andre muligheder under ordningen ”Borgerservice i dit nærområde.”
Medarbejderne er med på kamera
Servicen er digital, så det betyder, at man skal betjene sig selv ved hjælp af en touch-screen. Der vil derudover også være et tastatur, printer og scanner – og et webkamera, så man kan få betjening af en medarbejder ved borgerservice via computeren.
- Selvbetjeningsstanderen gør det muligt både at se og høre den medarbejder i borgerservice, som man taler med. Målet er, at borgerservice bliver nemmere at komme til uden at man skal til Randers. Samtidig skal det stadig være en nærværende og tryg oplevelse, selvom det er en selvbetjeningsstander. Koblingen mellem selvbetjening og muligheden for videoopkald gør samtalen lettere, også hvis man har brug for en hjælpende hånd og måske ikke føler sig så tryg foran en computerskærm, siger Brian Slot, der er chef for Politik, Kommunikation og Digital Service i Randers Kommune.
Det er blandt andet muligt at søge om pension, beregne boligstøtte og melde flytning ved selvbetjeningsstanderen.
Selvbetjeningsstanderen åbner i Havndal den 23. oktober, i Øster Velling den 26. oktober og Langå den 1. november.
Der vil i forbindelse med åbningen af borgerservice i landdistrikterne være åbent hus, hvor alle interesseret kan komme og afprøve selvbetjeningsstanderen, og få hjælp af en af kommunens medarbejdere – i levende live.