Efter dødsulykke med vandscooter: Fra tirsdag bliver det dyrere at sejle for stærkt
Det kan koste dyrt at speede op på søer og på havet
Fra i morgen - tirsdag den 15. maj - bliver reglerne strengere for bådejerne ved Silkeborgsøerne og i Gudenåsystemet.
Det sker efter en alvorlig dødsulykke sidste år i København, hvor to unge amerikanske kvinder døde, da deres båd blev påsejlet af en vandscooter.
Og der er god grund til at efterleve de nye regler, mener flere lokale. Fart og farligt sejlads er nemlig også et lokalt problem.
Selv om naturen er idyllisk ved Julsø ved Silkeborg, bliver idyllen ofte brudt, fordi der er mennesker, der ikke overholder farthastighederne.
- Der er mange, der sejler alt for stærkt, siger Lars Horskjær, der har haft båd i Silkeborg lige så så længe, han kan huske.
Kæntrede på grund af hækbølge
Så sent som i lørdags opdagede han en båd med for meget fart på.
- Der kom en af de store både med flere hundrede hestekræfter med fuld kraft. Der står tydeligt otte knob, siger Lars Horskjær.
Det kan have alvorlige konsekvenser. Ikke mindst for dem, der sejler i endnu mere sårbare fartøjer end Lars Horskjær.
- Der kom sådan en motorbåd sejlende imod mig i høj fart. Jeg blev drivvåd, siger Jakob Krause-Jensen, der er kajakroer fra Silkeborg.
Han har prøvet at kæntre i sin kajak på grund af en hækbølge, der dannes bag en sejlende båd.
- Det var i det tidlige forår, så det var meget koldt, siger Jakob Krause-Jensen.
Højere bøder
Efter dødsulykken i Københavns Havn sidste år er der nu ved at blive strammet op på reglerne for sejlads.
For eksempel koster det nu 5.000 kroner at overskride fartgrænsen. Før slap man med en bøde på 1.000 kroner.
- Generelt er vi interesserede i, at alle kan færdes på vandsystemet, og at alle kan være der. Hvis bødetakster kan medvirke til, at folk kommer til at tænke lidt mere på farten, er det da en god idé, siger Morten Jespersen, der er formand for Brugerrådet for Sejlads på Gudenåen.
Fra den 15. maj bliver det også lettere for politiet at konfiskere motorbåde efter vanvidssejlads.
Men Lars Horskjær er ikke sikker på, at det vil løse problemet.
- Der har altid være nogle, som sejler af andre årsager end vi andre. Som vil ud og have luftet motoren igennem eller hvad nu undskyldningen måtte være. Vi er på piratgrund her, siger Lars Horskjær.
Se mere om de nye regler i videoen øverst i artiklen.