900 veje privatiseres: Beboere skal selv lappe vejhuller
Det er på tide at købe en bøtte asfalt, der kan stå fast i skuret. I hvert fald for de beboere, der i den kommende tid rammes af en privatisering af deres vej.
Det er formentligt de færreste, der som Peter Trier fra Lystrup har asfalt stående i skuret.
For i virkeligheden er de fleste af os nok vant til, at det er kommunen, der ordner veje og fortove.
Men når vejen man bor på, som i Peter Triers tilfælde, er det, der kaldes en 'privat fællesvej', skal han selv og naboerne stå for vedligeholdelsen.
Aarhus Kommune foreslår, at beboere på private fællesveje opretter et vejlav, hvorigennem der kan opspares en kapital, så den enkelte grundejer ikke får en regning, når der engang skal ny belægning på vejen.
Kommunen har dog ikke lov til at tinglyse medlemspligt til et sådan lav.
- Vi er et lovløst land, og vi skal bare blive enige, og det kan 40 mennesker ikke blive, siger Peter Trier til TV2 ØSTJYLLAND og tilføjer, at de heller ikke har nogen sanktionsmuligheder.
I Aarhus er der mere end 6000 private fællesveje, og i den kommende tid vil yderligere 900 veje blive omdannet til at være private fællesveje.
Og en af de veje, der allerede til april risikerer at overgå til privat fællesvej, er Gyvelbakken i Lystrup. Her bor blandt andre Nick Welling, og han er ikke just begejstret over, at han nu kan se frem til at skulle lappe vejhuller selv.
- Jeg synes, at det er en måde, hvorpå vi boligejere kommer til at blive pålagt en ekstra skat.
Et af argumenterne fra Aarhus Kommune for privatiseringen af de 900 veje er, at det skaber ens vilkår for beboerne.
- De andre boligveje her i Lystrup har jeg været med til at betale vedligeholdelse og snerydning til, og det synes jeg ikke er en lige fordeling, siger Peter Trier.
Men spørger man ham, så findes der en langt bedre måde at sikre lige vilkår på.
- Jeg så egentligt helst, at alle veje var kommunale, så det var kommunen, der stod med fordelingsproblemet og det projektarbejde, der følger med asfalteringen. Men det ser jeg ikke som en realistisk mulighed med de politikere, vi har i byrådet lige nu.