Hård kamp om turisterne: Bruger flere penge end nogensinde

I år vil rigtig mange danskere holde ferie herhjemme. Det får nu forskellige turismeorganisationer til at skærpe kampen om de danske feriegæster.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
VIDEO: Turistbranchen kæmper nu om de danske feriegæster. Rigtig mange rejser normalt mod sydens sol, men i år må mange blive hjemme og holde ferie i Danmark. Indslaget er fra d. 4. juni 2020

Sommer, sol og en tur sydpå. Det er den klassiske sommerferie for mange danskere, men i år må rigtig mange i stedet blive hjemme og holde ferie i Danmark.

Det har fået den østjyske turistbranche til at sætte alle sejl ind i kampen om de danske feriegæster. En ny, stor kampagne skal lokke flere danskere til Kystlandet, som er en paraplyorganisation for turistbranchen i Horsens, Odder og Hedensted Kommune.

- Helt konkret har vi faktisk været ude og identificere 48 superfede endagsoplevelser, man kan tage til som familie eller par, fortæller direktør for Turismesamarbejdet Kystlandet, Helle Rosenberg, til TV2 ØSTJYLLAND.

Vi vil normalt kigge ud af Danmark mod Tyskland, Norge, Sverige og Holland. Det giver slet ikke mening i år.
Helle Rosenberg, direktør, Turismesamarbejdet Kystlandet

Kystlandet har nu investeret 700.000 kroner i kampagner målrettet danske turister.

- I forhold til dansk turisme og vores destinationer, så er det en tredobling. Vi vil normalt kigge ud af Danmark mod Tyskland, Norge, Sverige og Holland. Det giver slet ikke mening i år, fortæller Helle Rosenberg.

Konkurrencen er hård

Lidt længere nord på i Aarhus har man også oprustet kampen om de danske feriegæster. Denne sommer bruger VisitAarhus 40 procent ekstra på national markedsføring.

Rejsebureauet Århus Charter har også meldt sig ind i kampen om de danske turister. Da de i år ikke sælger rejser til sydens sol i år, har de i stedet åbnet op for salg af rejser til Island og Færøerne. 

- Selvfølgelig vil vi gerne have flest mulige danskere til Aarhusregionen, og det er jeg sikker på, at de andre også gerne vil have til deres respektive destinationer, så det er klart, at der er en konkurrencesituation, siger direktør for VisitAarhus, Pia Lange Christensen, til TV2 ØSTJYLLAND.

Flere af de strandgæster, TV2 ØSTJYLLAND mødte ved Saksild strand, afviser ikke at de mange kampagner vil få indflydelse på, hvor de i år vælger at holde ferie.

- Det kan godt være, at man får nogle nye input på steder, man ikke selv havde tænkt over, siger Anders Fredsø fra Malling.

Og han er ikke den eneste, der tror, at de mange målrettede kampagner kan få betydning:

- Jeg tror godt, kampagnerne kan få indflydelse, for vi skal jo finde på noget andet, når vi ikke kan tage ud at rejse, siger Cecilie Bøgeskov Petersen fra Solbjerg.

Også charter-bureauer melder sig nu ind i kampen. Normalt sælger Århus Charter rejser til sydens sol, men med de nuværende rejserestriktioner, er det ikke muligt denne sommer. Derfor har de nu åbnet op for salg af rejser til to helt nye destinationer - Island og Færøerne.

-Det er en mulighed for os for igen at kunne sælge nogle rejser. De sidste 3 måneder har vi stort set kun annulleret rejser, fortæller bureauchef og medejer af Århus Charter, Henrik G. Jensen, til TV2 ØSTJYLLAND.

Med den intensiverede kamp om de danske feriegæster, så venter der branchen en sommer, de ikke har set før.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her