Rapport: Aarhus Letbane var ikke skyld i dødsulykke på Djursland
Sidste år døde en norsk far og søn, efter at deres bil kolliderede med et letbanetog på Djursland. Nu har Havarikommissionen offentliggjort årsagen til ulykken.
Overkørslen virkede, som den skulle, da en norsk familie i deres bil sidste år kørte sammen med et letbanetog på Djursland, og en 34-årig far og hans syvårige søn mistede livet.
Det er konklusionen i Havarikommissionens rapport om ulykken, som blev offentliggjort i dag, torsdag.
- En af Danmarks førende specialister kan ikke finde fejl på overskæringen, der har betydning for ulykken, siger havariundersøger hos Havarikommissionen Bo Haarning til TV2 ØSTJYLLAND.
Ulykken skete den 6. juli 2019 ved Albøgevej ved Trustrup på Djursland. Moren og datteren overlevede, men sønnen og faren mistede livet.
Aarhus Letbane: - Det er rart at vide
Havarikommisionen har set på videooptagelser, talt med vidner, talt med familien, undersøgt stedet, lavet test og forsøgt overkørslen, og så har de lavet en dybere undersøgelse, da stedet var under ombygning.
Havarikommissionen fastslår i rapporten, at der ved gennemgangen af overkørselsanlægget ikke blev fundet forhold af betydning for den grundlæggende sikkerhedsmæssige funktion af anlægget.
- Vi har optagelser, der viser, at letbaneføreren fik signal til, at overkørslen var sikret. Alle fire lys virkede, siger Bo Haarning.
Havarikommissionens konklusion har stor betydning for Aarhus Letbane.
- Det var en tragisk ulykke, som vi helst så ikke var sket. Men vi er tilfredse med, at Havarikommissionen konstaterer, at overkørselsanlægget har virket. Det er rart at vide, at det vi har lavet, har virket, siger direktør for Aarhus Letbane Michael Borre til TV2 ØSTJYLLAND.
Andre forhold kan have forvirret
Det røde lys blinkede i 27 sekunder, før toget passerede og ramte den norske families bil. Ifølge Havarikommisionen var der dog andre forhold på vejen, som kan have forvirret føreren, da der var vejarbejde på strækningen.
- Der er en række ting, der kan have forvirret bilens fører. Vi prøver at finde alt muligt, der kan have været medvirkende til ulykken, så man får et nuanceret billede, siger Bo Haarning.
De har også undersøgt, om familien var vant til andre lyssignaler i Norge, og det var de ikke.
Deres konklusion er, at:
- På det foreliggende grundlag vurderer Havarikommissionen, at overkørselsanlægget har virket (...), og at årsagen til ulykken var, at bilisten ikke standsede inden overkørslen, skriver de i rapporten.
Bo Haarning siger desuden, at:
- Sikkerhedsniveauet på strækningen er identisk med flere end 100 overkørsler i Danmark.
Beskæring var ikke i orden
Selv om det ikke har haft betydning for ulykken, har Havarikommissionen i forbindelse med undersøgelsen fundet anledning til at kritisere forholdene ved overskæringen.
Blandt andet at manglende beskæring af grene gjorde det svært at se det ene advarselssignal.
Det begrænsede udsyn gjorde sig imidlertid ikke gældende i den retning, som den norske familie kom fra.
Aarhus Letbane vil nu se på, om selskabet skal ændre nogle ting.
- Havarikommissionen kommer med nogle bemærkninger med beskæring og skilte, og det kigger vi ind i. Vi skal undersøge, om grenene er på et areal, som kommunen er ansvarlig for, en privat ejer, eller om vi står for det, siger Michael Borre.