Danske Spil indfører krav om id i kiosker og supermarkeder

Fra næste år skal man vise et spilkort med sin legitimation, når man oddser i kiosker hos Danske Spil.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Danske spil indfører krav om spillekort i 2020, der skal dæmme for hvidvask og samtidig hjælpe unge under 18 til ikke at spille. Foto: Jens Nørgaard Larsen - Ritzau Scanpix

I fremtiden vil man skulle fremvise et spilkort med sit id, når man oddser hos Danske Spil i en kiosk eller et supermarked.

Danske Spil indfører nemlig et krav om et spilkort i løbet af næste år, hvilket skal dæmme op for, at spilleselskabet bliver brugt til hvidvask.

Samtidig skal det hjælpe til, at unge under 18 år ikke kan spille.

- Danske Spil er hele Danmarks spilleselskab, og vi vil ikke tolerere, at der kan være usikkerhed om, hvorvidt vores tilbud til danskerne om hyggelige og sjove væddemål kommer i hænderne på vores børn og unge eller misbruges til at vaske ulovlige penge hvide, siger Danske Spils administrerende direktør, Susanne Mørch Koch i en pressemeddelelse.

VIDEO: Her kan du se, hvor let en 15-årig har ved at spille hos forskellige forhandlere i Østjylland.

Nemt for børn at bryde reglerne

Selvom det er ulovligt, kan børn uden problemer gå i kiosken og spille lommepengene op på sportskampe. Det viser en stikprøve hos 10 østjyske forhandlere, som TV2 ØSTJYLLAND lavede i september.

Ifølge loven er det forbudt at sælge den slags væddemål til personer under 18 år. Alligevel kunne TV2 ØSTJYLLANDs 15-årige muldvarp i otte ud af 10 tilfælde få lov at spille på fodboldkampe på tankstationer og i kiosker.

Jeg anerkender, at en 15-årig kan ligne en 18-årig, men der er ingen undskyldninger for ikke at spørge om ID.
Michael Bay Jørsel, centerleder, Center for Ludomani.

Michael Bay Jørsel er centerleder hos den selvejende institution, Center for Ludomani. Han er ikke overrasket over, at mindreårige har så let adgang til spil, men kalder det 'dybt kritisabelt' og 'et lovbrud'.

- Det er børn, det handler om. Loven er klar på det område. Jeg anerkender, at en 15-årig kan ligne en 18-årig, men der er ingen undskyldninger for ikke at spørge om ID, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.

15-årige Mikkel Hansen kunne som muldvarp for TV2 ØSTJYLLAND spille i otte ud af ti østjyske kiosker. Kun i to kiosker bad ekspedienten om at se ID-kort eller spurgte, hvor gammel han var.

Sådan gjorde vi

Med et skjult kamera sendte TV2 Østjylland en 15-årig ind i 10 kiosker eller tankstationer i ni forskellige kommuner. Hvert sted skulle han forsøge at spille for 20 kroner på en fodboldkamp. Det lykkedes otte gange.

Vil undgå hvidvaskning

Bagmandspolitiet har for nylig advaret om, at der er stor risiko for hvidvask i spilindustrien, og at kriminelle hvidvasker penge på livet løs hos blandt andet Danske Spil.

Det vil Danske Spil forsøge at komme til livs ved at indføre spillekortene.

VIDEO: 19-årige Marcus Mossalski Nielsen har mistet 122.000 kroner på spil. Han er bekymret for de mange børn og unge, der eksponeres for et utal af betting-reklamer.

Den tekniske løsning til spilkortet er ikke på plads endnu, men det vil både blive fysisk og digitalt.

Danske Spils administrerende direktør, Susanne Mørch Koch, vurderer, at tiltaget vil koste spilleselskabet et betydeligt trecifret millionbeløb i omsætning.

Spilkortet skal ikke fremvises, når man spiller Lotto eller andre lotterispil.

Overflod af spilreklamer

På TV2 ØSTJYLLAND har vi tidligere dækket, hvor let det kan være for unge at blive draget af spillene og ende med at få en kæmpe spillegæld.

Én af dem er den 19-årige handelsskoleelev Marcus Mossalski Nielsen fra Randers, der især har haft det svært med de mange reklamer, der er for spil.

VIDEO: Marcus Mossalski mener, at reklamer for pengespil kan sammenlignes med reklamer for cigaretter. Derfor bør området reguleres hårdere, siger han.

Allerede som 15-årig begyndte han at satse penge på tennis- og fodboldkampe via nettet. En jagt på spænding og hurtige penge, der har ført ham ud i gæld - og spilleafhængighed, som han i dag er i behandling for. I dag betegner han reklamerne som 'giften i sit liv'.

- Det, reklamerne gør ved mig, er, at jeg hele tiden bliver mindet om det. Jeg bliver bedt om at forholde mig til spillet. De kører også gerne med en lille statistik, der underbygger det spil, de reklamerer for. Og det er så latterligt, siger Marcus Mossalski til TV2 ØSTJYLLAND.

VIDEO: Morten Rønde, direktør i brancheorganisationen, DOGA, mener, at spiludbyderne strækker sig meget langt for at lave så etisk en markedsføring som muligt.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her