Byens hjerte er i fare: Nu vil BaneDanmark rive det ned
Langå Stationsbygning er endnu engang i fare for at blive revet ned. BaneDanmark håber på at gøre det i 2022, men kommunen og lokale vil kæmpe for at bevare den historiske bygning.
Langå stationsbygning står til at skulle kæmpe for overlevelse. Den historiske bygning er ellers vurderet til at være bevaringsværdig fra Randers kommunes side, men BaneDanmark har indstillet, at man vil nedrive stationen ved ekspropriation.
Yderst ærgerligt mener Anders Pedersen, der er formand for Langå Stationsforening.
- Langå er jo opstået omkring jernbanen, så ikke at have stationsbygningen ville være et hårdt slag. Det vil ramme byen virkelig hårdt, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.
Årsagen til nedrivningen er ifølge BaneDanmark, at man i forbindelse med elektrificeringen af Århus-Lindholm strækningen er nødt til at nedlægge den bro, der går over banen.
I den forbindelse er de også forpligtet til at udføre en række brandtekniske ændringer i den gamle stationsbygning, og det kan ikke svare sig økonomisk. BaneDanmark har fået lavet et økonomisk overslag, der peger på, at prisen som minimum bliver 800.000 kroner.
Derfor kan det økonomisk bedre svare sig at rive bygningen ned. En plan, de håber på at kunne realisere i 2022, fremgår det af en brevveksling mellem kommunen og BaneDanmark.
Station K
Anders Pedersen erkender, at stationen har set bedre dage. Samtidig undrer han sig, da man siden 2017 har drevet projektet ”Station K” i dele af bygningerne. Her er der blandt andet café, mødelokaler, to musiklokaler og rig mulighed for byens borgere til at udnytte lokalerne.
- Der er ikke nogen, der vil bruge penge på at vedligeholde den. Vi har sat det i stand, vi bruger. Resten af huset trænger rigtig meget til en omgang, siger Anders Pedersen.
Det projekt vandt i 2020 årets kulturpris i Randers kommune, men det er ikke første gang, det har været i fare.
I 2018 ville BaneDanmark også rive bygningen ned, da man ville anlægge et nyt togspor på bygningens placering. Den plan blev droppet, og nu er det så broen hen over sporene, der truer stationens eksistens.
- De har brugt to år på at finde på flere dårlige undskyldninger. De kan ikke svare på, hvorfor den bro skal rives ned, hvis de alligevel skal flytte sporene, siger Anders Pedersen, der selv har boet i byen i 10 år.
Byen opstod ved stationen
At stationen er en væsentlig spiller i byen, er der ingen tvivl om. Birgit Hansen, der er formand for Langå Egnsarkiv, mener, at det vil være ”en meget uheldig udvikling”, hvis stationen rives ned.
- Vi er en gammel by, der er opstået omkring stationen. Den har haft stor betydning for byen og er den, der er skyld i, at byen ser ud, som den gør i dag, siger hun.
Stationen åbnede i 1862. Dengang var der en lille landsby omkring kirken, men efter stationens indtog kom der løbende flere mennesker til byen – og så kom det, der hed Langå stationsby.
I 1860 var der kun 366 beboere i byen, men det udviklede sig hen over de næste 100 år til et indbyggertal på 2418 og en by, der minder mere om det, man kender fra i dag, hvor det hele hænger sammen.
Derfor ærgrer det Birgit Hansen, hvis det, der kan karakteriseres som byens hjerte, nu skal rives ned.
- Jeg synes, det vil være frygtelig ærgerligt. Meget skammeligt. Især fordi det ikke er en forfalden bygning, men vi ved jo godt, at de vil rive den ned for at spare penge, og den bliver jo ikke brugt til BaneDanmark formål mere, siger hun.
Politisk vilje
Det er ikke kun borgere i Langå, der ønsker at bevare stationen. Som nævnt har kommunen registreret bygningen som værende bevaringsværdig, da de vurderer den som et bærende element i byens kultur.
Frank Nørgaard (DF), der er formand for kommunens miljø- og teknikudvalg, er heller ikke tilhænger af BaneDanmarks planer.
- Det er en dårlig idé. Langå station er en del af en historie, som handler om jernbanen, der satte sit præg på byen som stationsby, siger Frank Nørgaard til TV2 ØSTJYLLAND.
Kommunen er stadig i dialog med BaneDanmark om stationens fremtid, og de har muligheden for at nedsætte et paragraf 14 forbud. Herefter har de et år til at ændre i lokalplanen og markere bygningen som værende bevaringsværdig.
Det vil dog ikke endegyldigt redde stationen, da BaneDanmark herefter kan argumentere for, at det er i samfundets interesse at ekspropriere og nedrive bygningen.
- Der er mange, der siger, jeg har et Morten Korch-gen. En gammel stationsbygning hører til, og det skal man i videst muligt omfang bevare for eftertiden, siger Frank Nørgaard.
Hos stationsforeningen har man tidligere forsøgt at råbe flere ministre op, da de mener, planerne går stik imod regeringens udtalelser.
- Det bliver igen et eksempel på, hvordan man afvikler provinsen i en tid, hvor man påstår, man vil udvikle lokalområderne, siger Anders Pedersen.
TV2 ØSTJYLLAND er i dialog med BaneDanmark om et interview. Det har endnu ikke været muligt.