Grenaa Havn fisker efter trafik fra Aarhus

I Grenaa har de både en havn og masser af plads, og når nu Aarhus Havn har svært ved at få opbakning til at udvide, kan man jo deles om skibstrafikken, lyder det i et charmefremstød.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Der er masser af plads på havnen i Grenaa, påpeger havneformand Bent Hansen, som gerne ser en del af skibstrafikken fra Aarhus vælge hans havn.

Grenaa Havn er på frierfødder. Eller på charmeoffensiv.

Mens debatten om udvidelsen af Aarhus Havn for tiden deler vandene, foreslår bestyrelsesformand for Grenaa Havn Bent Hansen nemlig, at de to havne skal arbejde tættere sammen.

- Vi ligger og løser nogle af de samme opgaver, og når Aarhus er klemt på pladsen, så synes jeg, det er naturligt, at man ser på, om der er nogle opgaver, vi kan løse i fællesskab, siger Bent Hansen.

Formand for Grenaa Havn Bent Hansen efterlyser samarbejde med Aarhus Havn.

Han mener derfor, at Jacob Bundsgaard (S), formand for Aarhus Havn og byens borgmester, bør se mod Grenaa Havn, der har masser af plads.  

- Det er ikke kvadratmeter, vi mangler. De rigtige bulkopgaver med hensyn til foderstof, sand, grus, flis og lignende opgaver, der fylder rigtig meget, der kan Grenaa være med til at hjælpe Aarhus, sådan at man ikke er så klemt på pladsen, mener Bent Hansen, der frem til 2017 var socialdemokratisk regionsrådsformand i Region Midtjylland.

Dumt ikke at kigge til hinanden

Han får opbakning af en grenaabo, folketingsmedlem for Socialdemokratiet Leif Lahn, som mener, at når man har svært ved at udvikle havnen i Aarhus, er det "helt oplagt" at kigge til Grenaa.

- Vi har masser af vækstmuligheder og kompetencer rundt i hele Østjylland, og Grenaa kan noget i forhold til det faglige, men også i forhold til pladsen, og der kan vi virkelig bidrage til større vækstmuligheder på havneområdet, siger Leif Lahn, der selv var havnearbejder på Aarhus Havn fra 1990 til 2007, hvor han blev valgt til Folketinget.

- Nu har jeg jo arbejdet på Aarhus Havn i mange år, og jeg har også fulgt udviklingen der. Vi er også bare i en situation nu, hvor jeg er bekymret for, at der er nogle vækstmuligheder, vi måske går glip af, hvis vi ikke tænker ud over Aarhus havn og Aarhus, siger det socialdemokratiske folketingsmedlem og uddyber:

- Det er fuldstændig dumt, hvis vi ikke kigger til hinandens kompetencer, og her er Grenaa bare en god spiller, der har mulighed for at vækste endnu mere. Ikke kun til gavn for Djursland og hele Østjylland, men også for Aarhus, siger Leif Lahn.

Direktør: Kunderne bestemmer

Om de to by- og partifæller får held med charmeoffensiven, virker dog lidt usikkert, selv om kommerciel direktør på Aarhus Havn Carsten Kruse lægger for med at sige, at Aarhus Havn gerne vil samarbejde med alle, der vil samarbejde med havnen. 

- Men man skal bare huske på, at det altid er kunderne, der bestemmer. Altså dem, der importerer eller eksporterer godset ud i hele verden, siger Carsten Kruse og fortsætter.

Vi udelukker ingenting, men det er altid kunderne, der bestemmer.
Carsten Kruse, kommerciel direktør, Aarhus Havn

- Man sejler derhen, hvor det er mest effektivt i forhold til at modtage godset på den anden side. Færrest kilometer ind i landet, og der er Aarhus bare større og mere effektiv, siger den kommercielle direktør.

Ifølge kommerciel direktør på Aarhus Havn Carsten Kruse er det først og sidst kunderne, der bestemmer, hvor de vil sejle gods til og fra.

Adspurgt, om han vil udelukke at lave et samarbejde, der kan gøre det mere attraktivt for kunderne med nogle typer gods at sejle til Grenaa, som Bent Hansen foreslår, siger han.  

- Vi udelukker ingenting, men det er altid kunderne, der bestemmer. Det er kundernes gods, ikke vores gods, det skal man huske på.

Forsøger at klemme kunderne sammen

De seneste måneder har diskussionen om den mulige udvidelse af Aarhus Havn fyldt meget i den lokale debat. Blandt andet er der indløbet over 1500 høringssvar - overvejende af negativ klang - om den planlagte udvidelse på 104 hektar, som svarer til godt en million kvadratmeter.

I den forgangne weekend blev der eksempelvis demonstreret mod havneudvidelsen.

Carsten Kruse er godt bekendt med modstanden, og ender det med et nej til udvidelsen, vil havnen stå med et pladsproblem. 

- Det, vi nu bruger vores tid på nede på havnen, er at effektivisere og prøve at få kunderne til at samarbejde, så vi bliver mere effektive og bruger mindre areal, forklarer den kommercielle direktør, der dog ikke vil tale om risiko for en afvikling af Aarhus Havn, hvis udvidelsen ikke bliver gennemført.

- Men det er helt klart, at hvis vi ikke udvider, vil der komme mere kø og mere ventetid, og varerne vil blive dyrere, og det vil også være dårligere for miljøet, for så kommer der mere over på lastbiler, siger Carsten kruse og hæfter sig ved Aarhus Havns status som Dannmarks største erhvervshavn.

Forslaget for havneudvidelsen kaldes Yderhavnen og omfatter en ny ydermole samt to etaper med bagland, som anlægges mod øst i forlængelse af containerhavnen og den nye færgeterminal. Foto: Aarhus Kommune (illustration)

TV2 ØSTJYLLAND har onsdag talt med et aarhusiansk byrådsmedlem, der undrer sig over, hvorfor han ikke har hørt om alternativer til en havneudvidelse.

Det er Metin Lindved Aydin, byrådsmedlem i Aarhus for Radikale Venstre.

- Jeg har som politiker ikke set fremlagt nogle alternative forslag, og det synes jeg er en stor mangel. Jeg tænker, at når vi nu kan samarbejde med Syddjurs Kommune og Norddjurs Kommune om driften af en lufthavn, kan vi måske også samarbejde om driften af Østjyllands havne, siger Metin Lindved Aydin.

Se indslaget om havnene her:

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her